Revize RVP

Téma kompetenčně pojatého kurikula je předmětem advokační práce SKAV. Zaměřujeme se na probíhající revizi kurikula vyjádřenou v Rámcových vzdělávacích programech (RVP). A to nejen z pohledu obsahu, ale i procesu tvorby.

Revize kurikula je zásadním krokem k systémové změně ve vzdělávání. Kurikulum popisuje a vytváří podmínky pro to, co a jak se ve škole má učit, což má vliv nejen na žactvo, ale i na vyučující, rodiče a celou společnost. Ideální modernizované kurikulum dává žákům i žákyním smysluplné obsahy a vyučujícím nové nástroje a podporu k tomu, aby mohli efektivněji a flexibilněji vyučovat dovednosti, které studující potřebují v současném světě. Rodičům přináší jistotu, že jejich děti získávají vzdělání odpovídající aktuálním výzvám, a podporuje jejich aktivní zapojení do vzdělávacího procesu. Kurikulum ve své ideální podobě přináší vyšší míru rovných šancí a vytváří předpoklady pro budoucnost, v níž budeme žít ve společnosti, která je sociálně soudržná, spravedlivá, ohleduplná ke všem živým bytostem a životnímu prostředí, založená na svobodě a zodpovědnosti každého jedince. Více o tom, jaké hodnoty ve vzdělávání prosazujeme naleznete v našem Desateru SKAV o vzdělávání.

Usilujeme o takové kurikulum (a jeho implementaci), které:

  1. je plně postaveno na rozvoji kompetencí pro 21. století,
  2. rozvíjí wellbeing každého žáka či žačky a učitelky nebo učitele,
  3. podporuje tvořivé naplňování inovativních přístupů,
  4. vede k autonomii žactva a individualizaci vzdělávání.

Jaká je role SKAV v revizi RVP?

  • Ve SKAV funguje pracovní skupina, která se tématu RVP dlouhodobě věnuje.
  • Jsme v kontaktu s místy, kde se kurikulum a plán na jeho implementaci připravuje, především s Národním pedagogickým institutem (NPI) ČR a MŠMT.
  • Připravujeme odborná stanoviska či vyjádření k celému procesu a průběžným obsahům revizí a implementace, viz níže.
  • Podporujeme odbornou debatu na téma RVP například v podobě tematických kulatých stolů.
  • Zapojujeme se do oficiálního připomínkování kurikula, sledujeme oficiální stránky Revize RVP.

Spolupracujeme s dalšími aktéry:

Nyní se věnujeme tématu implementace RVP do vzdělávacího systému prostřednictvím projektu Spolu k implementaci kurikula.

Připojili jsme se k iniciativě Měníme osnovy, která si vytkla za cíl oslovit veřejnost a učitele. Má podpořit komplexní systémové změny vzdělávání v ČR.

V rámci tohoto tématu spolupracujeme se slovenským SKAV. Společně jsme pokračovali v projektu Spolu k novému kurikulu SKAV SK + SKAV CZ, financovaném z Evropské unie v rámci programu Erasmus+. Vedle diskuzí o tvorbě kurikula v obou zemích byl vytvořen prostor pro síťování mezi českými a slovenskými organizacemi a vzájemné učení. Cílem bylo podporovat sdílené porozumění o kurikulu nejen z pohledu obsahu, ale také jako o procesu změny. Spolupracovali jsme na tom nejen se zástupci a zástupkyněmi členských organizacích, ale také se zástupci z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národního pedagogického institutu (NPI).

 

Odborná stanoviska SKAV k RVP

 

říjen 2024: Společné vyjádření organizací ke způsobu zařazení cizích jazyků do revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV)

    • EDUin, SKAV, Asociace ředitelů základních škol, Unie rodičů, Pomáháme školám k úspěchu a AMATE vyzývají k zachování povinnosti výuky cizího jazyka od 3. třídy a další nabídku dalšího cizího jazyka od 8. třídy při zachování stávající cílové úrovně dovedností.

říjen 2024: Zachovejme v RVP ZV prostor pro nabývání všech klíčových kompetencí

    • Toto stanovisko se vyjadřuje k informacím o návrhu ministra školství Mikuláše Beka a MŠMT k ukotvení rozšířené výuky cizích jazyků do Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (RVP ZV).

květen 2024: Odborné připomínky SKAV k textu revidovaného kurikula v rámci veřejné konzultace RVP PV a ZV

    • Stanovisko se vyjadřuje především k obsahu návrhů RVP ZV a PV v podobě, v jaké byly představeny začátkem dubna 2024 v rámci Veřejné konzultace. Až na výjimky se nevyjadřuje k procesu revize RVP, který se však na přijetí revidovaného kurikula a na jeho dopadu na vzdělávání významnou měrou podílí.

březen 2023: Dejme revizi RVP ZV několik měsíců navíc a využijme je k zásadnímu zkvalitnění procesu tvorby – vyplatí se to!

    • Ve stanovisku jménem organizací a asociací sdružených ve SKAV, Centra občanského vzdělávání a CEDU – Centra pro demokratické učení uvádíme, že považujeme za nutné navýšení časové dotace pro tvorbu tohoto dokumentu v řádu měsíců a také zkvalitnění designu celého procesu a jeho řízení. Tlak na rychlost revize RVP ZV ohrožuje kvalitu dokumentu a přijetí změny!

září 2022: Nerozdělujme obsah v RVP pro slabší a silnější žáky – nepomůžeme tím nikomu.

    • Doporučujeme, aby RVP ZV po své revizi obsahoval jen jádrový vzdělávací obsah určený všem studujícím. Rozvíjející obsahy by měly být volbou až samotných vyučujících, kteří jsou přímo ve výuce schopni posoudit vzdělávací potřeby jednotlivých studujících. Vyučující pro to budou potřebovat metodickou podporu, jejíž podobu bude nutné hledat a pro vyučující ji na celostátní úrovni připravit (komplexní metodické materiály na internetu, učebnice…).

 

červenec 2022: Stanovisko SKAV k Stručnému výtahu Hlavních směrů revize RVP ZV vydaného 16. 6. 2022

duben 2022: Stanovisko k navrhovanému znění Hlavních směrů revize RVP ZV

únor 2022: Stanovisko Revize RVP podle SKAV

listopad 2020: Stanovisko Pojetí revize RVP dle SKAV

 

Kulaté stoly SKAV a EDUin k tématu RVP

 

září 2024: Jak v novém kurikulu smysluplně a efektivně nastavit výuku cizích jazyků?

květen 2024: Jak můžeme pomoci plynulému přechodu dětí z MŠ do ZŠ?

duben 2024: Odpovídá návrh nového kurikula vzdělávání pro budoucnost?

listopad 2022: Inspirace úspěšnými vzdělávacími systémy: Budeme také „chytrozemí“?

říjen 2022: Jak to bude dál s revizí RVP?

únor 2021: Jak rozumět změnám v RVP?

únor 2018: Revize RVP. Komu tím prospějeme?

 

 

Publikace SKAV k tématu RVP

Cesta ke změně ve vzdělávání

říjen 2024: Cesta ke změně ve vzdělávání

Jak ve vzdělávacím systému vytvářet podmínky pro to, aby se děti a mladí lidé učili pro budoucnost v souladu s novými Rámcovými vzdělávacími programy?

Výčet oblastí, které musí zahrnovat úspěšná implementace RVP:

    1. Kvalitně napsané kurikulum včetně rozepsaných kompetencí
    2. Modelové školní vzdělávací programy (ŠVP)
    3. Učební opory
    4. Podpora vedení škol
    5. Profesní podpora pedagogů, vznik učících se komunit
    6. Místní školská správa odpovědná za kvalitu vzdělávání v území
    7. Využití existující sítě Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání (MAP)
    8. Podpora ze strany České školní inspekce (ČŠI)
    9. Dokončení proměny Jednotné přijímací zkoušky (JPZ)
    10. Dokončení proměny IT systémů a práce s daty
    11. Dostatečné zdroje celého systému
    12. Evidence-based přístup k řízení implementace RVP
    13. Komunikace revize
    14. Budování personálních kapacit
    15. Podpora proces revize RVP jako řízení změny
    16. Péče o to, aby opravdu všechny děti měly možnost dosáhnout svého maximálního potenciálu
    17. Podpora funkčních školských rad

prosinec 2023: Spolu o kurikulu: Revize RVP ZV

 

 

Další aktivity SKAV k tématu RVP

 

červen 2024: Kulatý stůl NPI ČR a SKAV: Klíčové kompetence a základní gramotnosti

ilustrace_Vyrocni-zpravy