Do jaké míry se to podařilo, to bude moci odborná veřejnost teprve posoudit. SKAV a jeho pracovní skupina pro revizi RVP dlouhodobě upozorňují na netransparentní proces přípravy i na řadu zásadních změn, které se do dokumentu promítly na poslední chvíli a bez širší odborné diskuse.
“Za nešťastné považujeme zavádění zásadních změn na poslední chvíli a navíc bez odborné diskuse a především bez toho, aby bylo systémově ošetřeno, že školy pro tyto změny budou mít potřebné podmínky, jak se to stalo například v oblasti cizích jazyků. Členové SKAV v posledních měsících opakovaně upozorňovali na to, že revize RVP nebyla přes proklamace ministerstva školství a NPI ČR řízena jako transparentní a funkční participativní proces,” říká Tamara Kováčová, manažerka advokačních aktivit SKAV.
Jasno není zatím ani v tom, jak chce ministerstvo školství na implementaci nového kurikula připravit školy a celý vzdělávací systém. Systémové změny se v českém školství dlouhodobě nedaří prosazovat – příkladem může být i proces zavádění RVP z roku 2005, část škol aktuálně platný RVP ani po dvaceti letech plně neakceptovala. Pokud se tento scénář nemá opakovat, je třeba pro reformu kurikula získat učitele a učitelky a vytvořit pro ni ve vzdělávacím systému další klíčové podmínky.
“Spolu s vlastním kurikulem by proto ministerstvo školství mělo v následujících týdnech zveřejnit také detailní plán implementace, který bude systémově pokrývat všechny nutné kroky včetně řízení, personálního posílení a finančního zajištění nutných k tomu, aby se implementace podařila. Kvalitní plán implementace není přitom možné připravit bez participace organizací, které mají v jednotlivých oblastech relevantní zkušenosti. Cílená promyšlená, plánovaná a řízená komunikace revize RVP směrem ke všem zapojeným aktérům je další nutný krok k úspěšné implementaci. Je třeba dobře komunikovat, že změnou kurikula usilujeme o dobrý život každého dítěte a dobrý život celé společnosti,” říká ředitelka SKAV Petra Keprtová.
Aktéři zapojení do neformální sítě Spolu k implementaci kurikula, kterou SKAV iniciuje, identifikovali v rámci dokumentu Cesta ke změně ve vzdělávání 17 oblastí, na které je v souvislosti s implementací revidovaného RVP nutné se zaměřit. Nebude-li jim věnována pozornost, hrozí další selhání.
Zdroje pro editory:
- Cesta ke změně ve vzdělávání Jak ve vzdělávacím systému vytvářet podmínky pro to, aby se děti a mladí lidé učili pro budoucnost v souladu s novými Rámcovými vzdělávacími programy? (zde)
- Odborné stanovisko SKAV Zachovejme v RVP ZV prostor pro nabývání všech klíčových kompetencí (zde)
- Odborné připomínky SKAV k textu revidovaného kurikula v rámci veřejné konzultace RVP PV a ZV (zde)
Kontakt
Radka Hrdinová, mediální koordinátorka SKAV, radka.hrdinova@skav.cz, 603 177 791