Jak ve vzdělávacím systému vytvářet podmínky pro to, aby se děti a mladí lidé učili pro budoucnost v souladu s novými Rámcovými vzdělávacími programy?
Pokud má být kurikulární reforma úspěšná, musí zahrnovat mnoho oblastí ve vzdělávacím systému, jejichž řízení a součinnost je nezbytnou podmínkou pro úspěšnou změnu. Předchozí kurikulární reformu systematická a důkladná péče o implementaci Rámcových vzdělávacích programů (RVP) do života každé školy nedoprovázela, a proto její dopady nejsou na očekávané úrovni. Má-li mít implementace nyní připravovaných RVP dopad na celý vzdělávací systém, na každou školu a na každého žáka a žákyni, je třeba udělat první krok a popsat, jakých oblastí systému se implementace RVP dotýká. Výčet oblastí, které musí zahrnovat úspěšná implementace, je obsahem tohoto dokumentu. Vznikl na základě podnětů členských organizací Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a aktérů zapojených v neformální síti Spolu k implementaci kurikula, kterou SKAV iniciuje, a je určen v první řadě tvůrcům revidovaného kurikulárního dokumentu a odborníkům a dalším osobám odpovědným za jeho uvedení do škol.
Iniciátoři tohoto dokumentu vycházejí z přesvědčení, že cílem implementace RVP by mělo být podpořit, aby každý žák či žačka měli příležitost rozvíjet všechny své kompetence a dosahovat očekávaných výstupů, aby mohli co nejlépe rozvíjet svůj potenciál, najít své místo ve společnosti a prožít spokojený život.
Má-li být tohoto cíle dosaženo, je třeba, aby RVP i školní vzdělávací programy (ŠVP) přestaly být ve školách považovány za „práci navíc“, kterou ředitelé označují za nejzásadnější byrokratickou překážku v jejich práci. Naopak by se měly stát inspirací, pomocí, měly by podněcovat k plánování a vyhodnocování výuky. RVP/ŠVP jsou v naší vizi dokumenty, o které se vedení školy opírá při řízení školy v oblasti práce s učiteli a učitelkami, dětmi i žactvem. Implementaci RVP vnímáme pro její systémový charakter jako dlouhodobý proces a zároveň jako klíčovou příležitost pro systémovou podporu celého segmentu vzdělávání, kterou bychom měli náležitě využít. Aby se kurikulum mohlo takovým nástrojem stát, je v rámci implementace třeba naplnit následující podmínky.
říjen 2024
Výčet oblastí, které musí zahrnovat úspěšná implementace RVP:
- Kvalitně napsané kurikulum včetně rozepsaných kompetencí
- Modelové školní vzdělávací programy (ŠVP)
- Učební opory
- Podpora vedení škol
- Profesní podpora pedagogů, vznik učících se komunit
- Místní školská správa odpovědná za kvalitu vzdělávání v území
- Využití existující sítě Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání (MAP)
- Podpora ze strany České školní inspekce (ČŠI)
- Dokončení proměny Jednotné přijímací zkoušky (JPZ)
- Dokončení proměny IT systémů a práce s daty
- Dostatečné zdroje celého systému
- Evidence-based přístup k řízení implementace RVP
- Komunikace revize
- Budování personálních kapacit
- Podpora proces revize RVP jako řízení změny
- Péče o to, aby opravdu všechny děti měly možnost dosáhnout svého maximálního potenciálu
- Podpora funkčních školských rad