Koncept okresního partnerství je vyvíjen v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+. To v roce 2020 na podporu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ založilo sedm významných platforem ve vzdělávání. V rámci pracovních skupin Střední článek a Wellbeing chtějí přispět k naplnění Strategie 2030+, a tím i k významnému a plošnému zlepšení učení dětí. Koncept okresního partnerství byl pracovní skupinou Střední článek navržen tak, aby mohl začít fungovat všude, kde o něj projeví zájem klíčoví místní aktéři, zejména dobrovolné svazky obcí, obce s rozšířenou působností, místní akční skupiny a kraje.
Memorandum uzavřelo devět zakládajících partnerů: Jihomoravský kraj, město Tišnov, město Šlapanice, dobrovolný svazek obcí Tišnovsko, dobrovolný svazek obcí Šlapanicko, místní akční skupiny (MAS) Bobrava, Brána Vysočiny, Slavkovské bojiště a Partnerství pro vzdělávání 2030+. K partnerství se mohou postupně připojovat zástupci dalších obcí s rozšířenou působností, dobrovolných svazků obcí a MAS z okresu Brno-venkov.
Slavnostního podpisu se zúčastnili zástupci všech signatářů, včetně náměstka hejtmana a radního pro vzdělávání Jihomoravského kraje Jiřího Nantla. Podpořit je přijeli také zástupci ministerstva školství, konkrétně ředitel odboru vzdělávací politiky Jaromír Beran a Martina Běťáková, která má na ministerstvu školství na starosti podporu škol a pilotní projekt středního článku. Ministerstvo školství má v úmyslu se k okresnímu partnerství připojit v okamžiku, kdy na daném území začne působit střední článek podpory, což by mělo být během školního roku 2023/24.
“Signatáři memoranda očekávají od okresního partnerství zejména více sdílení příkladů dobré praxe z oblasti školství, lepší vzájemnou koordinaci a přístup k aktuálním informacím. Během školního roku 2022/2023 budou vznikat okresní partnerství i v několika dalších krajích” říká Vladimír Srb, který působí v roli metodického průvodce okresních partnerství.
Co je Okresní partnerství 2030+
Koncept okresních partnerství usiluje o formování koordinační platformy pro spolupráci aktérů v konkrétním regionu při dosahování cílů Strategie 2030+, především při úsilí zlepšovat vzdělávací výsledky a wellbeing dětí a snižovat nerovnosti v přístupu ke vzdělávání. Okresní partnerství zakládají společně organizace, které na daném území realizují projekty MAP (místní akční plán rozvoje vzdělávání – tedy obce s rozšířenou působností, dobrovolné svazky obcí a místní akční skupiny – MAS), které zvou ke spolupráci kraj a střední článek podpory MŠMT. Okresní partnerství odborně podporuje pracovní skupina Střední článek Partnerství pro vzdělání 2030+.
Rozvoj konceptu okresních partnerství finančně podporuje Nadace České spořitelny.
Zdroje informací:
Memorandum o Partnerství pro vzdělávání 2030+ na území okresu Brno-venkov je k dispozici zde.
Memorandum o Partnerství a vzdělávání 2030+ najdete zde.
Indikátory pro vyhodnocování klíčových výsledků vzdělávacího systému, podle kterých budou v rámci okresních partnerství vyhodnocováno, jak se daří dosahovat předem popsaných cílů, jsou popsány zde.
Publikaci Jak zlepšovat učení, wellbeing a rovné šance žáků prostřednictvím prostřednictvím středního článku a dalších opatření, která shrnuje zkušenosti a návrhy z prvního roku práce v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+, můžeme stáhnout zde.