Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
8. 9. 2022 / Tisková zpráva

Kraj, obce i neziskové organizace spojily síly v Partnerství pro vzdělávání 2030+ na území okresu. Cílem je lepší vzdělávání pro všechny děti

Praha 8. 9. 2022 – Slavnostním podpisem memoranda bylo včera na radnici v Tišnově založeno Partnerství pro vzdělávání 2030+ na území okresu Brno-venkov. Síly v něm spojují aktéři z oblasti vzdělávání, kteří působí na území obcí s rozšířenou působností Tišnov a Šlapanice. Cílem jejich spolupráce je dlouhodobé zlepšování vzdělávacích výsledků žáků a jejich wellbeingu a snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání na území okresu.

Koncept okresního partnerství je vyvíjen v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+. To v roce 2020 na podporu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ založilo sedm významných platforem ve vzdělávání. V rámci pracovních skupin Střední článek a Wellbeing chtějí přispět k naplnění Strategie 2030+, a tím i k významnému a plošnému zlepšení učení dětí. Koncept okresního partnerství byl pracovní skupinou Střední článek navržen tak, aby mohl začít fungovat všude, kde o něj projeví zájem klíčoví místní aktéři, zejména dobrovolné svazky obcí, obce s rozšířenou působností, místní akční skupiny a kraje.

Memorandum uzavřelo devět zakládajících partnerů: Jihomoravský kraj, město Tišnov, město Šlapanice, dobrovolný svazek obcí Tišnovsko, dobrovolný svazek obcí Šlapanicko, místní akční skupiny (MAS) Bobrava, Brána Vysočiny, Slavkovské bojiště a Partnerství pro vzdělávání 2030+. K partnerství se mohou postupně připojovat zástupci dalších obcí s rozšířenou působností, dobrovolných svazků obcí a MAS z okresu Brno-venkov.

Slavnostního podpisu se zúčastnili zástupci všech signatářů, včetně náměstka hejtmana a radního pro vzdělávání Jihomoravského kraje Jiřího Nantla. Podpořit je přijeli také zástupci ministerstva školství, konkrétně ředitel odboru vzdělávací politiky Jaromír Beran a Martina Běťáková, která má na ministerstvu školství na starosti podporu škol a pilotní projekt středního článku. Ministerstvo školství má v úmyslu se k okresnímu partnerství připojit v okamžiku, kdy na daném území začne působit střední článek podpory, což by mělo být během školního roku 2023/24.

“Signatáři memoranda očekávají od okresního partnerství zejména více sdílení příkladů dobré praxe z oblasti školství, lepší vzájemnou koordinaci a přístup k aktuálním informacím. Během školního roku 2022/2023 budou vznikat okresní partnerství i v několika dalších krajích” říká Vladimír Srb, který působí v roli metodického průvodce okresních partnerství.

Co je Okresní partnerství 2030+

Koncept okresních partnerství usiluje o formování koordinační platformy pro spolupráci aktérů v konkrétním regionu při dosahování cílů Strategie 2030+, především při úsilí zlepšovat vzdělávací výsledky a wellbeing dětí a snižovat nerovnosti v přístupu ke vzdělávání. Okresní partnerství zakládají společně organizace, které na daném území realizují projekty MAP (místní akční plán rozvoje vzdělávání – tedy obce s rozšířenou působností, dobrovolné svazky obcí a místní akční skupiny – MAS), které zvou ke spolupráci kraj a střední článek podpory MŠMT. Okresní partnerství odborně podporuje pracovní skupina Střední článek Partnerství pro vzdělání 2030+.

Rozvoj konceptu okresních partnerství finančně podporuje Nadace České spořitelny.

Zdroje informací:
Memorandum o Partnerství pro vzdělávání 2030+ na území okresu Brno-venkov je k dispozici zde.
Memorandum o Partnerství a vzdělávání 2030+ najdete zde.
Indikátory pro vyhodnocování klíčových výsledků vzdělávacího systému, podle kterých budou v rámci okresních partnerství vyhodnocováno, jak se daří dosahovat předem popsaných cílů, jsou popsány zde.
Publikaci Jak zlepšovat učení, wellbeing a rovné šance žáků prostřednictvím prostřednictvím středního článku a dalších opatření, která shrnuje zkušenosti a návrhy z prvního roku práce v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+, můžeme stáhnout zde.

ilustrace foto KS 3 1 - SKAV
22. října 2025

Debaty o školském rozpočtu se soustředí především na platy učitelů a učitelek nebo celkový objem finančních prostředků, přitom klíčové je i jejich efektivní využití. Je financování vzdělávacího systému nastavené tak, aby podporovalo kvalitu výuky a rozvoj dětí? Diskusi na toto téma nabídne ve čtvrtek 23. října kulatý stůl SKAV a EDUin.

vyrocni zprava 2024 - SKAV
6. října 2025

Národní kurikulární rada byla zřízena jako stálý poradní tým ministra školství. Jmenováni do ní byli zástupci a zástupkyně veřejných institucí a nezávislí odborníci a odbornice z různých oblastí vzdělávání, včetně ředitelky Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Petry Keprtové. Aktuálně se Národní kurikulární rada zaměřuje na problematiku implementace revidovaného kurikula pro základní školy.

Navrh bez nazvu 10 - SKAV
4. září 2025

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vydává odborné Stanovisko ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci. Konstatuje v něm, že tvůrci kurikula v jeho aktuálním znění rezignovali na některé z cílů, jejichž dosažení je podstatné, pokud máme dosáhnout zásadní proměny vzdělávání v českých školách. Podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) se mají již od školního roku 2027/2028 povinně učit všichni žáci a žákyně 1. a 6. ročníků základních škol.

Všechny zprávy