Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
12. 5. 2025 / Tisková zpráva

SKAV se připojuje k otevřené výzvě na podporu změn zahrnutých v novele školského zákona

Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.

Nepodaří-li se poslancům dojít k politické dohodě nad spornými legislativními návrhy, hrozí, že do konce volebního období nebude schválen legislativní rámec pro řadu důležitých změn, se kterými již školní terén počítá a na jejichž potřebnosti je široká shoda. Patří mezi ně nejen v médiích často zmiňované financování školních psychologů a psycholožek, ale také řada úprav, které mají dětem usnadnit přechod z mateřské do základní školy, profesionalizace provázejících učitelů a učitelek nebo například digitalizace změn spádových oblastí škol.

Otevřená výzva Parlamentu ČR: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí je dostupná ZDE.

Z desítek legislativních změn, které jsou obsahem novely školského zákona, vybíráme:

Již odhlasováno je zpřísnění podmínek pro odklady školní docházky

Tato část novely školského zákona již byla přijata. Má radikálně snížit dlouhodobě vysoký podíl dětí s odkladem školní docházky. Rozhodování přesouvá ze škol na zdravotnické specialisty a specialistky (pediatry a klinické psychology) a zároveň omezuje důvody, proč je možné odklad doporučit. Počítá se s postupným, tříletým zaváděním změn. Část odborné veřejnosti upozorňuje, že takto uskutečněná změna může část dětí poškodit, protože školy nejsou připravené podpořit děti na různém stupni vývoje. Na hlasování o novele školského zákona přitom závisí, zda například dostanou finanční prostředky na asistenty a asistentky pedagoga do prvních tříd.

SKAV se problematice odkladů věnovala zde:

  • Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak můžeme pomoci plynulému přechodu dětí z MŠ do ZŠ (záznam zde, 16. 5. 2024) 
  • Tisková zpráva První třída by měla být více jako mateřská škola, shodli se experti v diskusi (zde, 27. 6. 2024)

 

Platy na speciální pedagogy a školní psychology půjdou ze státního rozpočtu

Po letech dotačního financování slibuje novela stabilní platové podmínky pro specialisty a specialistky, kterých je ve školách nedostatek a vzhledem ke zhoršujícímu se duševnímu stavu řady dětí a mladých lidí tam chybí. Novela počítá s tím, že základní školy se 180 a více žáky a žákyněmi budou mít nárok na financování těchto pozic ze státního rozpočtu, menší školy dosáhnou na podporu v podobě sdílených úvazků. Tento krok je o to důležitější, že financování z evropských peněz končí.  

 

Novela zavádí do vzdělávacího systému pozici sociálního pedagoga 

Zakotvení pozice sociálního pedagoga by umožnilo, aby se z této podpůrné pozice v delším horizontu stala běžná součást školského poradenského pracoviště. Sociální pedagogové mají už dnes v řadě škol klíčovou roli při podpoře žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, pomáhají školám řešit takové problémy, jako je záškoláctví, a zlepšují komunikaci mezi školou a rodinou. Navrhovaná legislativní změny by tedy měly přinést stabilitu a jasné vymezení role sociálních pedagogů, která je nyní obvykle navázána na časově omezené projektové financování.

 

SKAV se problematice sociální práce ve škole věnovala zde:

  • Kulatý stůl SKAV a EDUin: Sociální role školy (březen 2024, záznam zde)

 

Školy budou mít nově povinnost zajistit pro své žactvo poradenské služby

Tato legislativní úprava souvisí s připravovanou novelou vyhlášky o poradenských službách, která má nově popsat povinnosti škol i podmínky pro jejich práci. Předpokládaná účinnost zákona je od 1. ledna 2026, s tříletým zkušebním obdobím.

 

Učitelé a učitelky v 1. třídě mají mít k ruce automaticky asistenta pedagoga 

Týkat se to má každé základní školy, která má v 1. třídě alespoň 15 žáků. Opatření má usnadnit dětem přechod z mateřské do základní školy a souvisí se zpřísněním podmínek pro odklady. Tato parametrizace znamená, že u dětí v 1. třídě už nebude možné přiznat individuální podpůrné opatření asistent pedagoga. Ministerstvo školství v původním návrhu počítalo s parametrizací pozic asistenta pedagoga napříč regionálním školstvím (finanční prostředky by školy nedostávaly na základě individuální potřeb žáků a žákyň, ale na základě parametrů, jako je například velikost školy). Tento záměr se ale setkal se silnou kritikou odborné veřejnost a byl odložen.

 

SKAV se problematice asistentů pedagoga věnovala zde:

  • Kulatý stůl Spoluškoly v Senátu: Přijdou školy o část asistentů pedagoga a zranitelné děti o podporu (shrnutí a záznam zde, březen 2024)
  • Problematice parametrizace včetně 1. tříd byl věnován kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak institucionalizovat pozici asistenta pedagoga dobře (záznam zde, 15. 6. 2023)

 

Práce provázejících učitelů a učitelek se má profesionalizovat

Novela školského zákona počítá od ledna 2026 se zařazením práce provázejících učitelů a učitelek mezi tzv. specializované činnosti a sjednocuje podmínky pro jejich práci. Zavádí pro ně odměnu v podobě specializačního příplatku, ale zároveň nově požaduje minimálně pětiletou pedagogickou praxi a absolvování specializačního studia. Ministerstvo školství na změně podmínek pro provázející učitele a učitelky spolupracuje s vysokými školami i se školami, kde se pedagogické praxe odehrávají, prošly úspěšně pilotním ověřováním.

 

SKAV se problematice provázejících učitelů a učitelek věnovala zde:

  • Kulatý stůl SKAV a EDUin: Podpora provázejících učitelů a učitelek. Co přinesla novela zákona a co už přineslo pokusné ověřování (záznam zde, 12. 12. 2024)
  • Tisková zpráva Novela školského zákona má zlepšit podmínky pro práci provázejících učitelů a učitelek, čas se ale krátí (zde, 5. 12. 2024)
  • Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak zařídíme, aby se budoucí učitelé skutečně vzdělávali podle nového kompetenčního rámce (záznam zde, 19. 10. 2023)
  • Tisková zpráva Jen lepší plat učitele ve školách neudrží. Proč potřebujeme provázející a uvádějící učitele (zde, 16. 3. 2023)
  • Tisková zpráva Kdo jsou provázející a uvádějící učitelé a proč je potřebujeme (zde, 27. 3. 2023)

 

Mateřské školy budou základním školám předávat informace o budoucích prvňáčcích

Další z opatření, které mají usnadnit přechod z mateřské na základní školu. Výsledky pedagogického diagnostikování mateřské školy zatím předávají učitelkám budoucích prvňáčků jen v individuálních případech. Nově to bude povinnost, novela zároveň nastavuje, jak se informace budou předávat.

 

SKAV se problematice pedagogického diagnostikování věnovala zde:

  • Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak můžeme pomoci plynulému přechodu dětí z MŠ do ZŠ (záznam zde, 16. 5. 2024)

 

Prvňáčci nebudou propadat

Stejně jako je v Česku vysoký počet odkladů, je vysoký i počet dětí, které opakují 1. třídu. První třída patří podle statistik ministerstva školství k nejčastěji opakovaným ročníkům, což naznačuje potíže vzdělávacího systému se zajištěním přechodu mezi mateřskou a základní školou. Opakování 1. třídy by podle navrhované legislativy mělo být možné jen výjimečně, a to na základě žádosti rodičů podložené doporučením lékaře, klinického psychologa nebo školského poradenského zařízení. Změna by měla platit od září 2026.

 

Skončit má známkování v 1. a 2. třídě

Známkování má být v 1. třídě (od září 2027) a ve 2. třídě (od září 2028) nahrazeno slovním hodnocením, které umožňuje poskytovat zpětnou vazbu o pokroku dítěte a podporovat jeho individuální rozvoj. Změna hodnocení je součástí širší reformy, která zahrnuje omezení odkladů školní docházky a zaměřuje se na plynulý přechod mezi MŠ a ZŠ. 

 

Školy pečující o žactvo s vyššími nároky by měly dostat více peněz

Novela zavádí systém tzv. indexace. Rozpočet škol by měl do budoucna zohledňovat náročnost vzdělávání například na základě podílu žáků a žákyň se sociálním, kulturním nebo jazykovým znevýhodněním. V současné době všechny školy dostávají ze státního rozpočtu stejně. Zavedení indexace škol je součástí širší reformy školského zákona, která má za cíl zvýšit kvalitu a spravedlnost ve vzdělávacím systému České republiky.

 

Informace o spádových obvodech škol mají být online

Digitalizace evidence spádových obvodů škol má zřizovateli usnadnit správu a aktualizaci informací a zlepšit dostupnost informací nejen pro zřizovatele, ale také pro školy, rodiče i pro stát. Ten by měl získat lepší přehled pro plánování kapacit škol, zároveň by digitalizace měla pomoci umožnit lepší monitorování v případě, že nastavení spádového obvodu podporuje segregaci školy.

 

Kontakt pro média:

Radka Hrdinová, radka.hrdinova@skav.cz, 603 177 791

ilustrace foto KS - SKAV
2. června 2025

Zákon o podpoře bydlení získal podporu v Senátu a čeká již jen na podpis prezidenta. Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) ve spolupráci s Platformou pro sociální bydlení a iniciativou Za bydlení uspořádala k legislativě, která mění přístup státu k problematice lidí žijících v bytové nouzi, panelovou diskusi. Záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Přinese zákon o podpoře bydlení lepší podmínky pro vzdělávání dětí? je dostupný online.

ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025

Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.

deti konfety - SKAV
25. února 2025

Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.

sipky nohy - SKAV
5. února 2025

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.

Všechny zprávy