Praha 5. prosince 2024 – V poslanecké sněmovně čeká od října na projednání novela školského zákona, která je klíčová pro probíhající reformu přípravy učitelek a učitelů. Vytváří podmínky pro zlepšení i pro profesionalizaci práce provázejících učitelů, a tím i pro velmi potřebné zkvalitnění pedagogických praxí. Ministerstvo školství současně navržené řešení testuje v pokusném ověřování a na prosinec připravuje zveřejnění jeho prvních výsledků.
Aktuálnímu tématu se bude věnovat prosincový Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma Podpora provázejících učitelů a učitelek: Co přinese novela zákona a co už přineslo pokusné ověřování? Panelová diskuse se uskuteční 12. prosince od 14 do 16 hodin online. Experti se v panelové diskusi zaměří mimo jiné na navrhovanou právní úpravu, včetně příplatků provázejícím učitelům a učitelkám, jejich vzdělávání nebo snížení jejich přímé pedagogické činnosti (počtu vlastních „odučených“ hodin). Budou diskutovat také o prvních výsledcích pokusného ověřování podpory provázejících učitelů, které probíhá od února 2023, aktuálně na 400 školách u zhruba 1 200 provázejících učitelů a učitelek.
Reforma učitelské přípravy, která patří mezi priority Strategie vzdělávací politiky 2030+, byla oficiálně zahájena v září 2021 podpisem tehdejšího ministra Roberta Plagy a děkanů všech fakult připravujících učitele pod Memorandem o podpoře reformy vzdělávání učitelů a učitelek v ČR. Jedním z cílů reformy je zaměřit vzdělávání učitelek a učitelů podstatně více na získávání praktických kompetencí.
„V programu Učitel naživo jsme ověřili, že provázející učitelé jsou klíčem ke kvalitní praktické přípravě budoucích učitelů. Potřebují ale odpovídající podmínky pro svou práci. Ty zajišťuje aktuální novela školského zákona. Její včasné schválení je pro naplnění reformy přípravy učitelů klíčové a musí být prioritou,” říká Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky z Učitele naživo.
Po třech letech od podpisu Memoranda má za sebou reforma několik důležitých kroků:
- v novele zákona o pedagogických pracovnících byla ukotvena pozice provázejícího učitele (červen 2023, více zde),
- studující mohou svůj profesní rozvoj opřít o Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, v němž je historicky poprvé popsáno, co má umět začínající učitel či učitelka (říjen 2023, více zde),
- ministerstvo školství vydalo nové rámcové požadavky na učitelské vzdělávání, které mimo jiné výrazně posilují kvalitu i objem pedagogické praxe během studia (duben 2024, více zde),
- bylo zahájeno pokusné ověřování systému podpory provázejících učitelů (únor 2023 – prosinec 2025, více zde).
„Reforma nám pomáhá v přípravě studentů učitelství na sebevědomý vstup do třídy. Budoucí učitelé díky kompetenčnímu rámci absolventů učitelství vědí, co se od nich očekává. Vědí, kde musí zabrat a kde jsou jejich silné stránky, což jim dodává na jistotě. Díky spolupráci s dobře připravenými provázejícími učiteli si mohou své teoretické poznatky v praxi ověřovat, což jejich jistotu dále posiluje,“ říká k tomu Alexis Katakalidis, vzdělavatel budoucích učitelů z organizace Učitel naživo.
- 40 % učitelů a učitelek zmiňuje nedostatečnou didaktickou přípravu. Po dokončení studia se necítí být připraveni jít učit. (Talis 2018)
- 32 % vysokoškolských studujících a čerstvých absolventů a absolventek uvedlo, že by zvažovali studium učitelství, pokud by bylo moderní a zaměřené zejména na získání praxe. (Václav Korbel, Daniel Prokop: Proč se lidé nehlásí ke studiu učitelství a jak to změnit?, 2021)
- 38 % zájemců a zájemkyň je od studia učitelství odrazeno, nejčastěji kvůli nedostatku praxe při studiu a nemoderní či nekvalitní výuce. (Korbel a Prokop, 2021)
- 46 % zájemců o studium učitelství si myslí, že na učitelských oborech je málo praxe. (Korbel a Prokop, 2021)
Vytvoření funkčního systému podpory pro práci provázejících učitelů směřuje ke zkvalitnění pedagogických praxí, jejichž objem byl předchozími kroky navýšen. Provázející učitelky a učitelé za současného stavu:
- nejsou pro svou činnost připravováni, nevzdělávají se cíleně ve specifických mentorských a reflektivních dovednostech a kompetencích, které jsou pro kvalitní vedení praxí nezbytné,
- nejsou za svou práci adekvátně odměněni,
- nemají pro ni vyhrazen dostatek času (musí „odučit“ stejný počet hodin jako ti, kteří se studujícím na praxi nevěnují).
Zmíněná novela školského zákona od ledna 2026 počítá se zařazením práce provázejících učitelů a učitelek mezi tzv. specializované činnosti. Sjednocuje podmínky pro práci provázejících učitelek a učitelů na všech školách – zavádí pro ně odměnu v podobě specializačního příplatku, ale zároveň u nich nově požaduje minimálně pětiletou pedagogickou praxi a absolvování specializačního studia, na jehož přípravě se podílejí pedagogické fakulty. Vedle toho ministerstvo školství plánuje snížení přímé pedagogické činnosti u těch provázejících učitelů a učitelek, kteří se práci se studujícími věnují ve větší míře.
„Novela školského zákona přináší významný krok vpřed v podpoře a zkvalitnění práce provázejících učitelů, se kterou se plně ztotožňuji. Jako ředitel školy, který má sám zkušenost s touto pozicí (v současnosti provázím studentku chemie), vnímám roli provázejících učitelů jako klíčovou nejen pro rozvoj budoucích pedagogů, ale i pro obohacení naší školy. Zajištění jasných podmínek a specializačního příplatku považuji za důležité ocenění této náročné a zodpovědné práce. V naší škole máme pět provázejících učitelů a do budoucna chceme být aktivní součástí procesu zkvalitňování přípravy nových učitelů. Zavedení podpory, jako je snížení přímé pedagogické činnosti, je podle mě krokem správným směrem a věřím, že přispěje ke kvalitnějšímu vzdělávání na všech školách,“ říká ředitel školy Čelákovice a provázející učitel Jiří Kyliánek.
Kulaté stoly SKAV a EDUin vytvářejí již více než dvacet let prostor pro diskusi o aktuálních tématech vzdělávací politiky. Do jejich přípravy se pravidelně zapojují členské organizace SKAV. Na organizaci kulatého stolu ke změnám v systému podpory provázejících učitelů se podílí organizace Učitel naživo.
Zdroje pro editory:
- Souhrn informací k problematice na webu provazejiciučitele.cz zde.
- Komentář k aktuální novele školského zákona, která ukotvuje podporu pro provázejícího učitele, zde
- Komentář k novele zákona o pedagogických pracovnících z roku 2023, který zakotvil pozici provázejícího učitele, zde
- Národní zpráva TALIS 2018 (profesní rozvoj a sebedůvěra učitelů, překážky, které z pohledu učitelů komplikují efektivní vedení vzdělávacího procesu, pojetí učitelské profese) zde.
- Záznam kulatého stolu SKAV a EDUin Provázející a uvádějící učitel: Chystaná podpora budoucích a začínajících učitelů (březen 2023) zde.
Kontakt
Radka Hrdinová, mediální koordinátorka SKAV, radka.hrdinova@skav.cz, 603 177 791