Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
30. září 2021 / Tisková zpráva

Pojem wellbeing zatím na českých školách nezdomácněl, jeho principy ale ředitelé škol považují za zásadní

Pracovní skupina Wellbeing projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+ ve spolupráci se Stálou konferencí asociací ve vzdělávání (SKAV) představila výsledky průzkumu STEM na téma Wellbeing ve vzdělávání. Zjišťoval postoj ředitelů a ředitelek základních škol k wellbeingu a mapoval, na co školy při vytvářejí podmínek pro wellbeing žáků i učitelů kladou důraz a v čem by potřebovaly podpořit zvenku. Zúčastnilo se 393 ředitelů a ředitelek základních škol, výsledky průzkumu jsou reprezentativní.

Polovina oslovených ředitelů a ředitelek škol se s pojmem wellbeing zatím nikdy nesetkala, častěji jde o vedení menších škol (do 150 žáků), ukázal průzkum STEM. Naprostá většina oslovených ředitelů ale považuje principy, na kterých tento pojem staví, za “zásadní pro dosahování dobrých vzdělávacích výsledků”.

“V našem školství se pojem wellbeing používá velmi krátce a nahrazuje různé jiné – ne úplně výstižné – termíny z posledních dvaceti let (např. pohoda, klima). Tento anglický název (již běžný ve světě) obsahuje 4 složky: wellbeing fyzický, emocionální, sociální, kognitivní a duchovní. Šetření STEM ukázalo, že velká část ředitelů škol, přestože se s pojmem ještě nesetkala nebo jej slyšela teprve nedávno, usilovala a usiluje o to, aby v jejich školách fungovaly pěkné vztahy, kvalitní a efektivní pedagogická práce a příprava žáků na budoucí život. Wellbeing není nová teorie, neznamená obrat o 180 stupňů, ale přináší znalost a prvky zkušeností vynikajících škol Evropy i ostatního světa. Myšlenky wellbeingu pomáhají utříbit snahy škol o účinné, spolupracující a moderní vzdělávání 21. století. Proto je skvělé, že velká část českých ředitelů vnímá wellbeing vesměs pozitivně a chce rozvíjet i v tomto duchu své školy,” okomentoval závěry průzkumu František Halada z Asociace ředitelů základních škol.
Méně pozitivní je přesvědčení 57 % oslovených ředitelů, že podpora wellbeingu nemůže zlepšit vzdělávací výsledky žáka, kterému chybí opora v rodině. Nejde o nové zjištění, na skepsi českých pedagogů k možnosti, že by škola dokázala dětem pomoci překonávat znevýhodnění spojené s rodinným zázemím, již dříve poukázala řada dalších šetření. V tomto kontextu je ale zajímavý optimistický postoj více než čtvrtiny ředitelů a ředitelek škol, kteří zároveň deklarovali, že “ví přesně”, respektive “mají představu, o co jde” v souvislosti s pojmem wellbeing. V této skupině respondentů byl poměr odpovědí opačný – 63 % z nich je přesvědčeno, že podpora wellbeingu může vzdělávací výsledky těchto žáků zlepšit.

“Je to poprvé, kdy jsme zaznamenali ve větší míře jinou než běžnou odpověď, že škola takovým dětem pomoci nemůže. Cítím v tom naději, že pokud by se u pedagogické veřejnosti podařilo zvýšit povědomí o významu wellbeingu pro vzdělávací úspěch žáků, mohlo by to ovlivnit aspirace učitelů a zvýšit jejich důvěru v to, že dokážou vzdělávací výsledky žáků, kterým chybí podpora rodiny, zlepšovat,” říká vedoucí pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+ Lenka Felcmanová z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

Na tiskové konferenci vystoupí:
Lenka Felcmanová, vedoucí pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství 2030+ a místopředsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV)
+420 777 612 257, lenka.felcmanova@cosiv.cz
František Halada, Asociace ředitelů základních škol
+420 603 527 838, fhaladahal@gmail.com
Jitka Uhrová, analytička agentury STEM
+420 736 146 396, uhrova@stem.cz

Moderuje:
Silvie Pýchová, ředitelka SKAV

 

deti ms - SKAV
12. května 2025
Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.
ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.

Všechny zprávy