Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
16. října 2024 / Tisková zpráva

Nové RVP je první krok ke změně. Nebudou-li následovat další, kurikulární reforma selže

Podle revidovaného RVP se má na prvních základních školách začít učit již od školního roku 2025/26. Pokud má mít kurikulární reforma šanci na úspěch, musí ji provázet promyšlený a komplexní implementační proces, v němž bude na sebe navazovat řada různorodých opatření. Dokument Cesta ke změně vzdělávání identifikuje 17 oblastí v rámci vzdělávacího systému, bez jejichž proměny se revize RVP stane další promeškanou příležitostí.

Dokument vydávají Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a aktéři zapojení v neformální síti Spolu k implementaci kurikula, kterou SKAV iniciuje. Je v něm pojmenováno 17 oblastí, které musí být v rámci implementace revidovaného RVP zvažovány, pokud má mít kurikulární reforma na rozdíl od předcházejících pokusů dopad nejen na některé školy, ale na celý vzdělávací systém, na každou školu a na každého žáka a žákyni. Ke každé z těchto oblastí je již nyní připojen výčet příkladů dobré praxe využitelný jako inspirace, ambicí tvůrců dokumentu je tento výčet v příštích měsících doplnit o další příklady z praxe.

Iniciativa stojící za dokumentem Cesta ke změně vzdělávání navazuje na dlouhodobou činnost pracovní skupiny SKAV k problematice RVP. V jejich perspektivě je implementace kurikula vnímána jako komplexní a dlouhodobý proces, který bude vyžadovat mimo jiné i řadu legislativních změn nebo změnu mindsetu řady aktérů zapojených do vzdělávacího systému.

„Vnímám reformu jako velkou příležitost, ale i jako hrozbu. Nemám tím na mysli toliko text nového kurikula, jako spíš proces, který bude s jeho implementací spojený. Bude podpora ze strany systému dostatečná? Vznikne kvalitní prostor, kde budou členové školních komunit společně přemýšlet nad strategickým směřováním svých škol? Nebo to nakonec bude spíš formalita, kterou provází spoustu dobře míněného úsilí, ale dopad do škol bude mizivý? Věřím, že doporučení, která přináší náš dokument, mohou přispět k tomu, aby převážila ta první varianta. Klíčem pak podle mne bude schopnost aktérů napříč vzdělávacím spektrem spolupracovat a podporovat školní komunity – aby spolu dokázaly mluvit o tom, jak si své školy představují a co pro to mohou společně udělat,“ říká Ondřej Horák, ředitel Centra občanského vzdělávání, který se podílel na přípravě dokumentu Cesta ke změně ve vzdělávání.

„Klíčové pro to, aby byly naše děti, ale i my a celé Česko, potažmo celá Evropa, dobře připraveny a lépe zvládaly výzvy rychle se měnící a nejisté budoucnosti, je zaměření kurikula na rozvoj kompetencí. Nabádá nás k tomu i doporučení Evropské rady z roku 2018, které definuje osm klíčových kompetencí pro celoživotní učení – tedy takových které budeme pro úspěšné zvládání budoucnosti potřebovat všichni neustále tříbit. Patří mezi ně nejen čtenářská a matematická nebo digitální gramotnost, ale i kompetence k podnikavosti (kreativitě, iniciativě). Jsem proto velmi ráda, že se podnikavost jako jedna z klíčových kompetencí explicitně objevuje i v novém RVP,“ oceňuje nové kurikulum Anna Kačabová z Asociace podnikavé Česko.   

Výčet zahrnuje podněty pro řadu zásadních změn ve vzdělávacím systému v těchto 17 oblastech:

  1. Kvalitně napsané kurikulum včetně rozepsaných kompetencí
  2. Modelové školní vzdělávací programy (ŠVP)
  3. Učební opory
  4. Podpora vedení škol
  5. Profesní podpora pedagogů, vznik učících se komunit
  6. Místní školská správa odpovědná za kvalitu vzdělávání v území
  7. Využití stávající sítě Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání (MAP)
  8. Podpora ze strany České školní inspekce
  9. Dokončení proměny Jednotné přijímací zkoušky
  10. Dokončení proměny IT systémů a práce s daty
  11. Dostatečné zdroje celého systému
  12. Evidence-based přístup k řízení implementace RVP
  13. Komunikace revize RVP
  14. Budování personálních kapacit
  15. Podpora procesu revize RVP jako řízení změny 
  16. Péče o to, aby opravdu všechny děti měly možnost dosáhnout svého maximálního potenciálu
  17. Podpora funkčních školských rad

Zdroje pro editory:

  • Dokument Cesta ke změně vzdělávání je k dispozici zde.
  • S odbornými stanovisky SKAV k revizi RVP se můžete seznámit zde.
  • Více o konferenci Úspěch pro každého žáka 2024 zde.

Kontakt

Radka Hrdinová, mediální koordinátorka SKAV, radka.hrdinova@skav.cz, 603 177 791

 

deti ms - SKAV
12. května 2025
Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.
ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.

Všechny zprávy