Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
11. 12. 2020 / Tisková zpráva

Návrat dětí do škol poprvé, podruhé… a co potřetí? Tým odborníků připravil manuál pro wellbeing žáků i učitelů. Má podpořit jejich adaptaci, aby se opět mohli naplno učit a cítili se ve škole dobře.

Zpevnit nebo vyspravit narušenou „konstrukci“ pyramidy potřeb. To je nutnost, která vyvstala v době plné nejistot, rozdílných podmínek a často negativních zážitků během distanční výuky. Pracovní skupina 18 odborníků z 18 organizací sestavila praktická doporučení, včetně konkrétních postupů a možných technik, jež učitelům pomohou stabilizovat a rozvíjet kolektiv i situaci jednotlivců při návratu do školní výuky. Název tohoto manuálu vystihuje kýžený cíl všech účastníků vzdělávacího procesu: Těšíme se do školy. Jeho platnost je přitom nadčasová.

Doporučení je v souladu se záměrem podporovat odborně školy a usnadnit zdravý psychosociální a fyzický rozvoj dětí ve vzdělávání. Zhmotňuje cestu k takzvanému „wellbeingu“, který byl jedním z hlavních témat i letošní konference Úspěch pro každého žáka. „Jsme rádi, že se tématu wellbeingu začíná věnovat ve vzdělávání stále více aktérů a my se je v rámci projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+ snažíme propojovat. Svůj podíl na tom, že je o toto téma zájem, má i současná situace, které nám připomněla, že psychická pohoda není v životě samozřejmostí. Tímto materiálem chceme upozornit na to, aby byla této oblasti ve školách, kam se děti vrátily po distanční výuce, věnována dostatečná pozornost a nabízíme v něm i konkrétní zdroje, odkud čerpat inspiraci,“ říká ředitelka SKAV Silvie Pýchová.

Stres, vztahy a seberegulace v praktických doporučeních

Žáci se vracejí do známého prostředí, ale nevědí, co se bude dít. Nasnadě jsou i otázky: Vydržela přátelství a vrátí se všichni? Obstojím? Zvládnu to?

Doporučení je praktickým a zároveň nadčasovým manuálem pro pedagogy. Odpovídá na konkrétní otázky, nabízí návody a cesty ke zdrojům dalších informací. Vybízí k průběžné a citlivé aplikaci dílčích opatření tak, aby jejich přispění k lepším vzdělávacím výsledkům, sounáležitosti v kolektivu, a tím i „wellbeingu“ jednotlivců bylo skutečně efektivní. Posilovat se má i odolnost každého dítěte a budovat schopnost jeho seberegulace. „Každá změna klade vyšší nárok na naši psychiku. Právě schopnost zvládnout sebe sama, své pocity a strachy je důležitá životní dovednost. Seberegulace nám pomáhá přizpůsobit se situaci, ve které se nacházíme. Děti, které pociťují stres, strach nebo frustraci se učit nedokážou. Proto je důležité nejprve podpořit jejich seberegulaci prostřednictvím péče o vztahy a častějšího zařazení pohybových aktivit a relaxačních cvičení do výuky. Časová investice se učitelům brzy vrátí ve formě lepšího soustředění dětí, většího klidu ve třídě a v konečném důsledku i lepších vzdělávacích výsledků,“ říká Lenka Felcmanová, vedoucí expertka pracovní skupiny, která tento materiál zpracovala.

Doporučení vystihuje žádoucí naladění žáků i učitelů – Těšíme se do školy – a je k dispozici na stránkách Stálé konference asociací ve vzdělávání (www.skav.cz).

ilustrace foto KS 3 1 - SKAV
22. října 2025

Debaty o školském rozpočtu se soustředí především na platy učitelů a učitelek nebo celkový objem finančních prostředků, přitom klíčové je i jejich efektivní využití. Je financování vzdělávacího systému nastavené tak, aby podporovalo kvalitu výuky a rozvoj dětí? Diskusi na toto téma nabídne ve čtvrtek 23. října kulatý stůl SKAV a EDUin.

vyrocni zprava 2024 - SKAV
6. října 2025

Národní kurikulární rada byla zřízena jako stálý poradní tým ministra školství. Jmenováni do ní byli zástupci a zástupkyně veřejných institucí a nezávislí odborníci a odbornice z různých oblastí vzdělávání, včetně ředitelky Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Petry Keprtové. Aktuálně se Národní kurikulární rada zaměřuje na problematiku implementace revidovaného kurikula pro základní školy.

Navrh bez nazvu 10 - SKAV
4. září 2025

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vydává odborné Stanovisko ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci. Konstatuje v něm, že tvůrci kurikula v jeho aktuálním znění rezignovali na některé z cílů, jejichž dosažení je podstatné, pokud máme dosáhnout zásadní proměny vzdělávání v českých školách. Podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) se mají již od školního roku 2027/2028 povinně učit všichni žáci a žákyně 1. a 6. ročníků základních škol.

Všechny zprávy