Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
11. 11. 2021 / Tisková zpráva

Mladí Češi kvůli klimatické změně bojí budoucnosti, vědí toho o ní ale jen málo. Co se mají naučit ve škole?

11. 11. 2021 – Mladí lidé vnímají změny klimatu jako naléhavý problém, který je nutné řešit, úroveň jejich vzdělání v této oblasti je ale spíše nízká. Jen málo z nich přitom připouští, že jim s rozvojem potřebných kompetencí pomohla škola. I o tom je třeba diskutovat v souvislosti s revizí RVP.

Velká část dospívajících Čechů a Češek pociťuje obavy ze změny klimatu a vnímá naléhavou potřebu ji řešit. Zatím jim ale chybí znalosti i dovednosti, na kterých by při hledání řešení mohli nyní i do budoucna stavět. Škola v tom pomáhá jen části z nich. Téma změny klimatu v současné době zmiňují rámcové vzdělávací programy (RVP) jen velmi okrajově. Navíc jej učitelé často nepovažují za prioritu, nejsou si jistí tím, jak jej uchopit a nejsou na jeho výuku ani připravováni. Přitom zavedení výuky o změně a ochraně klimatu na všech základních a středních školách dnes podporuje naprostá většina české veřejnosti. I to by mělo být součástí diskuse o revizi RVP, která je jednou z priorit nově se formující vlády.

Tématu se bude 18. 11. od 14 do 16 hodin věnovat kulatý stůl SKAV a EDUin, tentokrát s názvem Co se potřebují žáci naučit v době globální klimatické krize? Pozvánku na facebookovou událost najdete zde.

Postoje i znalosti dospívajících Čechů ve věku od 15 do 20 let mapoval aktuální výzkum České klima 2021, Výzkumný report pro nejmladší, který připravila Katedra environmentálních studií FSS Masarykovy univerzity v Brně a organizace Green Dock ve spolupráci s Člověkem v tísni. Vyplynulo z něj, že:

  • více než 70 % mladých lidí má kvůli změně klimatu obavy z budoucnosti
  • třetina českých dospívajících zažívá ve spojení se změnou klimatu silně nebo extrémně bezmoc, strach, smutek a vztek
  • i když je základní porozumění problému poměrně široce rozšířené (třeba 73 % mladých uznává, že hlavní příčinou změny klimatu je lidská činnost), hlubší znalosti o klimatické problematice jsou slabé
  • pouze něco málo přes čtvrtinu mladých uvádí, že jim se získáním osvojených dovedností pro řešení globálních problémů rozhodně či docela hodně pomohla škola

I další průzkumy a zkušenosti ze škol dnes potvrzují napětí mezi tím, že děti chtějí chránit klima, ale většina z nich neví, jak to má udělat. Výzkumná zpráva z projektu Jeden svět na školách Člověka v tísni například ukazuje, že zatímco středoškoláci vnímají změnu klimatu jako vůbec největší globální problém (větší než epidemii covidu-19), většina z nich nevěří svým možnostem ovlivnit řešení problémů ve společnosti.

Pracovní skupina pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj ČR v aktuálně vydané publikaci Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu předkládá podrobná doporučení pro rozvoj klimatického vzdělávání na úrovni třídy, školy i celého vzdělávacího systému. Pro vzdělávací politiku doporučuje:

  • uznejme klimatické vzdělávání jako prioritu
  • průřezově zapracujme téma změny klimatu do rámcových vzdělávacích programů (RVP)
  • podporujme učitele v realizaci klimatického vzdělávání
  • zajistěme kvalitní materiály a účinné programy pro výuku o změně klimatu

“Kanadský vzdělávací expert Michael Fullan říká, že smyslem vzdělávání je pomoci lidem orientovat se ve světě a dělat ho lepším. Celý svět dnes urychleně míří ke klimatické neutralitě. Během příštích deseti, dvaceti, třiceti let se proto bude odehrávat taková transformace všech odvětví společnosti, která v historii lidstva nemá obdoby. Potřebujeme vybavit mladé lidi veškerými znalostmi, dovednostmi i postoji, které jim dovolí nejen porozumět tomu, co se to kolem nich děje, ale také se do této transformace co nejdříve plnohodnotně zapojit,” říká Petr Daniš, ředitel vzdělávacího centra TEREZA a hlavní autor publikace Klima se mění – a co my?.

ilustrace foto KS - SKAV
2. června 2025

Zákon o podpoře bydlení získal podporu v Senátu a čeká již jen na podpis prezidenta. Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) ve spolupráci s Platformou pro sociální bydlení a iniciativou Za bydlení uspořádala k legislativě, která mění přístup státu k problematice lidí žijících v bytové nouzi, panelovou diskusi. Záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Přinese zákon o podpoře bydlení lepší podmínky pro vzdělávání dětí? je dostupný online.

deti ms - SKAV
12. května 2025

Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.

ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025

Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.

deti konfety - SKAV
25. února 2025

Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.

Všechny zprávy