Ozvěny 4. česko-slovenské debaty: škola a IT v kontextu „nového“ vzdělávání
Citace, která zazněla při čtvrté z debat, je výmluvná sama o sobě: „Jako studentka čtvrtého ročníku jsem se ještě nesetkala s předmětem soustředěným na učitelské digitální dovednosti,“ řekla Markéta Popelářová z iniciativy Otevřeno, která je zároveň studentkou pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. „Tento komentář symbolizuje palčivý problém řady škol a jejich učitelů. O co méně si tykají s informačními technologiemi, o to složitější byla jejich situace, když se školy ze dne na den zavřely. Mnozí byli v pravém slova smyslu nahraní,“ komentuje situaci i odborník na vzdělávací technologie, Bořivoj Brdička, člen výkonného výboru organizátora česko-slovenských debat SKAV a zdůrazňuje: „Gramotnost ve využívání informačních technologií už do budoucna musí patřit ke standardním znalostem každého pedagoga. Za SKAV budeme po takovém vzdělávání učitelů volat“.
Učení nanečisto a informační aktovky
I ve čtvrté debatě zaznělo, že pružněji na krizi reagovaly neziskové organizace. Česko.Digital, sdružení odborníků – dobrovolníků, pomohlo hned 350 školám řešit technickou stránku distanční výuky. Promptně zahájilo kurzy „Učíme nanečisto“, kde mohli učitelé zažít on-line výuku jiného učitele. Sdružení iniciovalo také sbírku pro potřebné rodiny na hardware i konektivitu a spolu s Člověkem v tísni nabídli pomoc rodinám v obtížné situaci.
Podle sdružení Otevřeno začíná proměna vzdělávání u přípravy – pro učitele proto nachystali takzvané informační aktovky – doporučení a konkrétní tipy na použitelné aplikace s návodným komentářem. Studenti také natáčeli výuková videa pro deváťáky připravující se na přijímací zkoušky.
Aktivní byla i slovenská Digitální koalice: metodickou podporu poskytla formou IT akademie, zpřístupnila online testování digitálních dovedností stejně tak jako online kurz o bezpečnosti na internetu.
Tři oblasti IT připravenosti škol
Podle diskutujících jsou tři ukazatele připravenosti škol na distanční vzdělávání: 1. jaké technologie pro komunikaci s žáky využívaly (e-mail, EduPage…), 2. jaká prostředí využívaly pro přímou vizuální komunikaci (MS Teams, ZOOM…), 3. nakolik byly školy schopné zadávat úkoly v digitální podobě.
Co řekli diskutující zajímavého:
- Bude třeba řešit krizový scénář pro studenty, kteří nezískali kvůli koronakrizi dostatek kreditů. To náročné nás teprve čeká. (Matej Gajdoš)
- Najednou je více vidět, jaké kvality učitelů v regionální školství potřebujeme. Je nutná proměna vzdělání učitelů, aby se uměli adaptovat na nové situace. Aby uměli přizpůsobit obsah učiva novým technologiím. Je třeba v rámci přípravy pedagogů větší soustředění na hodnocení a technologické dovednosti. (Markéta Popelářová)
- Na Slovensku je slabý pedagogický výzkum a didaktika, bez toho se nelze posunout. Krize a její zhodnocení by mělo být impulzem pro VŠ k přípravě na 4. průmyslovou revoluci. Na tu jsme zatím dostatečně nezareagovali. (Andrej Bederka)
- Je třeba více komunikace ze strany ministerstva, v případě podobných situací je třeba zřídit krizové centrum. Je nutné sesbírat dobré zkušenosti ze škol a přenášet je na druhé školy. Potřebujeme profesionálně zpracované resumé z toho, co se stalo. (Andrej Bederka)
- Je nutná spolupráce ministerstva a nevládního sektoru. Uvědomění všech, že digitalizace není zlo, ale důležitý prostředek, který umožňuje dlouhodobé a celoživotní vzdělávání. (Eva Pavlíková)
Čtvrtá česko-slovenská debata o zkušenostech s distančním vzděláváním, proběhla 21. května, tentokrát se zástupci vysokoškolských studentů a těch, kteří se profesně zabývají digitálními technologiemi. Organizátorem debat byl opět český a slovenský SKAV, moderoval Matej Sapák. Debaty se zúčastnili: Eva Pavlíková, Česko.Digital (ČR), Markéta Popelářová, studentka PedF UK, Otevřeno (ČR), Andrej Bederka, Digitálna koalícia (SR) a Matej Gajdoš, Študenská tada vysokých škôl (SR).
Pátou debatu SKAV věnuje především datům o učení dětí a jejich duševnímu zdraví. Co nestandardní dny udělaly s dětskou psychikou a na co dát pozor? Být „u toho“ je možné na facebookové stránce SKAV nebo prostřednictvím online platformy Microsoft Teams na https://aka.ms/skav.