Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
24. května 2022 / Tisková zpráva

Čeho se vyvarovat, když chceme dosáhnout změny v učení dětí? Vydáváme překlad Michaela Fullana

PRAHA 24. 5. 2022 – Partnerství pro vzdělávání 2030+ ve spolupráci se SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání) vydávají český překlad studie světově uznávaného experta na vzdělávací reformy Michaela Fullana Volba nesprávných hybných sil pro celosystémovou reformu.

Michael Fullan se podílel na úspěšných reformách vzdělávání. V publikaci, která je volně k dispozici na webu Partnerství 2030+, popisuje překážky, na kterých opakovaně selhávají upřímné snahy o reformu vzdělávacího systému. V našem kontextu jsou jeho myšlenky o to důležitější, že se české školství v současnosti o takovou systémovou reformu pokouší. Ministerstvo školství například před půl rokem obnovilo práci na revizi rámcového vzdělávacího programu pro základní školy (RVP).

Budoucností vzdělávacího systému a jeho nezbytnou reformou se zabývala také konference Úspěch pro každého žáka s podtitulem Přestaňme se vymlouvat…, kterou 28. dubna uspořádal SKAV a iniciativa Úspěch pro každého žáka v Centru současného umění DOX v Praze. Michael Fullan byl na této konferenci jedním z hlavních řečníků v roce 2021, jeho myšlenky mají ale váhu i v kontextu letos diskutovaných otázek.

“Klíčem k celosystémovému úspěchu je uchopení energie pedagogů a žáků jako ústřední hybné síly. Znamená to sladit cíle reformy a vnitřní motivaci zúčastněných aktérů. Vnitřní energie pramení z pocitu, že děláte dobře něco, na čem záleží vám a lidem, s kterými pracujete. Politiky a strategie proto musejí vytvářet podmínky, ve kterých vnitřní energie narůstá,” píše Michael Fullan ve vydávané publikaci.

Michael Fullan patřil k hlavním řečníkům konference Úspěch pro každého žáka v roce 2021, na které přednesl příspěvek s názvem Leadership vedoucí ke zlepšování učení pro všechny žáky. Nové příležitosti k hluboké proměně.

Kdo je Michael Fullan

Ředitel organizace New Pedagogies for Deep Learning je celosvětově uznávanou autoritou v oblasti reformy vzdělávání. Svým dlouholetým úsilím pomáhá dosáhnout morálního cíle definovaného jako „učení pro všechny děti“. Jako emeritní profesor a bývalý děkan na Ontario Institute for Studies in Education (OISE) na University of Toronto radí Michael tvůrcům politik a regionálním lídrům po celém světě, jak vést v oblasti vzdělávání. V prosinci roku 2012 obdržel Řád Kanady. Je držitelem čestných doktorátů z několika světových univerzit.

deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.
lide nadhled - SKAV
7. ledna 2025
Během vánočních prázdnin schválilo ministerstvo školství revidované rámcové vzdělávací programy pro předškolní (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). S finální podobou dokumentu, podle nějž mají první školy dobrovolně začít vyučovat už od září 2025 a od školní roku 2026/27 povinně, bude mít odborná veřejnost příležitost se seznámit až od 14. ledna, kdy MŠMT dokument zveřejní.

Všechny zprávy