Jak vidí SKAV nové RVP?

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) si v oblasti rámcových vzdělávacích programů (RVP) začátkem roku 2022 vytyčila čtyři hlavní cíle pro revidované kurikulum, které se staly kompasem pro její advokační strategii. Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání byly představeny veřejnosti v lednu 2025. Jak se podařilo naplnit cíle, které členské organizace SKAV vytyčily? A bude to stačit pro dobrou implementaci, při níž by bylo vhodné ošetřit všech oblastí, jak je uvedeno v Cestě ke změně ve vzdělávání (2024)? Pojďte se s námi podívat na to, zda RVP realizaci našich cílů zabraňuje, umožňuje či podporuje. Více o činnosti SKAV vzhledem ke kurikulu najdete na stránce Revize RVP.

ikona velka Publikace fialova - SKAV

1) RVP je plně postaveno na rozvoji kompetencí pro 21. století

Proč se tím zabýváme

Klíčové kompetence představují funkční propojení znalostí, dovedností, postojů a hodnot, které jsou důležité jak pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti, tak pro společnost a svět jako celek. Klíčové kompetence se rozvíjejí v průběhu celého života.

Usilujeme o společnost, která je sociálně soudržná, spravedlivá, ohleduplná ke všem živým bytostem a životnímu prostředí, založenou na svobodě a zodpovědnosti každého jedince. Desatero SKAV o vzdělávání, bod 1

„Když nemáme jasně popsané kompetence, nemůžeme je ani efektivně rozvíjet. Měly by být přetavené do kurikulárních dokumentů. To by měl být hlavní cíl moderního kurikula. Bez toho se nelze pohnout, rozvíjet učební materiály apod.“ Michaela Horváthová

V novém RVP

„Hlavním cílem základního vzdělávání je utvářet a postupně u žáků rozvíjet klíčové kompetence a základní gramotnosti a poskytnout jim spolehlivý základ všeobecného vzdělání.“ (RVP ZV, s. 9)

Mění se hlavní cíl základního vzdělávání, kam přibyly základní gramotnosti. Klíčové kompetence jsou popsané prostřednictvím očekávaných výsledků učení (OVU) a dále jsou provázané s OVU jednotlivých vzdělávacích oblastí. V kompetenčním pojetí vzdělávání představují klíčové kompetence jeden z cílů vzdělávání.

Výzvy a otázky

  • Jak zajistíme, aby všichni chápali hlavní cíl základního vzdělávání stejně?
  • Kdy a jak bude zpracováno jednotné kompetenční kontinuum, které by prostupovalo napříč všemi stupni vzdělávání včetně celoživotního?
  • Jak nastavit provázanost klíčových kompetencí, gramotností, průřezových témat s vzdělávacími oblastmi tak, aby šlo o skutečné propojení, ne jen formální?
  • Co uděláme pro to, abychom uměli klíčové kompetence a jejich naplňování dobře vyhodnocovat?
  • Jak podpoříme nabývání digitálních kompetencí napříč výukou, nejen v příslušných předmětech?

Zlepšení oproti minulému RVP: SPÍŠE ANO

RVP dosažení tohoto cíle umožňuje.

ikona_velka_Publikace_modra

2) RVP rozvíjí wellbeing každého žáka a žákyně i učitele a učitelky

Proč se tím zabýváme

Důraz na wellbeing v kurikulu přispívá k rozvoji psychicky zdravé a odolné společnosti a lepším vzdělávacím výsledkům žáků a žákyň.

Kvalitní učení a rozvoj osobnosti probíhá výhradně v prostředí vzájemnosti, bezpečí, důvěry a smysluplných podnětů. Desatero SKAV o vzdělávání, bod 4

Vzdělavatel je průvodcem na cestě vzdělávání. Je zodpovědný za vytváření podmínek, prostředí a podnětů. Desatero SKAV o vzdělávání, bod 7

„Poznatky neurověd jednoznačně ukazují, že dostatečná úroveň wellbeingu je podmínkou kvalitního učení, je to něco, čemu máme věnovat pozornost, chceme-li, abychom měli děti spokojené, odolné a s dobrou úrovní duševního zdraví, nebo aby dosahovaly dobrých vzdělávacích výsledků.“
Lenka Felcmanová, Kulatý stůl SKAV a EDUin

V novém RVP

„Cílem je navrženými změnami proměnit klima ve školách a zaměřit vzdělávání na potřeby a rozvoj každého žáka.” (RVP ZV, s. 9)

Wellbeing je v RVP řešen komplexně v rámci klimatu školy, jako součást klíčových kompetencí i průřezových témat a vzdělávacího oboru. V osobnostní a sociální klíčové kompetenci je wellbeing samostatnou kategorií s vlastními očekávanými výsledky učení. Jedno ze tří průřezových témat je Péče o sebe a druhé. Ve školních vzdělávacích programech (ŠVP) mají být popsané konkrétní postupy, které podporují zdravý a smysluplný rozvoj žactva, učitelů a učitelek a vzájemnou důvěru. K rozvoji wellbeingu ve škole může napomoci například adaptační období na počátku základního vzdělávání.

Otázky a výzvy

  • Jak podpoříme vedení a pracovníky škol, aby vnímali péči o wellbeing žactva jako součást vytváření bezpečného učícího se prostředí?
  • Jaké podmínky je třeba nastavit pro lepší wellbeing pedagogických pracovníků?
  • Jak zajistíme, aby učitelé a učitelky wellbeing „neznámkovali“?

Zlepšení oproti minulému RVP: ANO

RVP k dosažení tohoto cíle povzbuzuje.

ikona velka Publikace zelena - SKAV

3) RVP podporuje tvořivé naplňování inovativních přístupů

Proč se tím zabýváme

Současný svět se rychle mění a vyžaduje nové dovednosti a kompetence. Inovativní metody výuky připravují žáky na budoucí výzvy tím, že je učí flexibilitě, adaptabilitě a schopnosti se učit novým věcem. Inovativní metody výuky podporují kreativitu a inovaci, což je důležité pro osobní rozvoj žáků a jejich schopnost přispívat k řešení komplexních problémů ve společnosti. Bez inovativních postupů není možné rozvíjet klíčové kompetence.

Učíme se od sebe navzájem. Interakce v kulturně, sociálně, věkově i jinak různorodé skupině tomu napomáhají. Desatero SKAV o vzdělávání, bod 5

Vzdělavatel poskytuje cílenou zpětnou vazbu, která napomáhá učení a rozvoji osobnosti. Desatero SKAV o vzdělávání, bod 8

V novém RVP

„Vedení školy věnuje zvláštní pozornost nezastupitelné roli kvalitní organizace výuky související s aktivizací a motivací žáků k učení… K podpoře smysluplného a aktivního učení žáků škola využívá široké spektrum vzdělávacích strategií.“ (RVP ZV, s. 13)

Nové kurikulum nabízí inovativní postupy a navádí k nim – např. formativní přístup, propojování formálního a neformálního vzdělávání, naznačené vzdělávací strategie, několikrát zmíněné možnosti různých vzdělávacích forem.  Konkrétnější popisy potřebných vzdělávacích strategií a přístupů jsou součástí těsné metodické podpory, která je k dispozici všem vyučujícím. Pozitivní změnou je také přístup k reflexi ve výuce.

Otázky a výzvy

  • Jak podpoříme učitele a učitelky v tom, aby ve výuce využívali inovativní přístupy?
  • Jak budeme komunikovat veřejnosti a především rodičům přínosy, které mohou inovativní přístupy ve vzdělávání přinášet pro osobnostní rozvoj mladých lidí?

Zlepšení oproti minulému RVP: ANO

RVP dosažení tohoto cíle umožňuje.

ikona_velka_Publikace_zluta

4) RVP vede k autonomii žáků a individualizaci vzdělávání

Proč se tím zabýváme

Autonomie žáků podporuje jejich schopnost samostatně se učit a rozhodovat. To je klíčové pro jejich budoucí úspěch, protože se naučí převzít odpovědnost za své vzdělávání a životní rozhodnutí.

Smyslem vzdělávání je, aby každý mohl rozvíjet co nejlépe svůj potenciál, najít své místo ve společnosti a prožít spokojený život. Desatero SKAV o vzdělávání, bod 2

Každý se učí jinak. Proto považujeme za nezbytné respektovat potřeby každého jedince a poskytovat mu podporu k nalezení jeho vlastní cesty. Desatero SKAV o vzdělávání, bod 6

V novém RVP

„Škola systematicky vytváří a podporuje příležitosti pro přebírání odpovědnosti žáků za učení, včetně zajištění podmínek pro participaci a sebeřízené vzdělávání.“ (RVP ZV, s. 13)

„Klíčová kompetence k učení představuje schopnosti využívat takové metody a strategie, které vedou k efektivnímu učení, k organizování a plánování vlastního učení, ke kritickému myšlení, k důležitosti ověřování dat, seznamují žáka s nástroji pro efektivní učení i s důležitostí vlastní snahy, koncentrace a vůle pro učení se nových věcí. Klíčová kompetence podporuje motivaci převzít odpovědnost za vlastní učení i za rozvoj svého potenciálu, a to v celoživotní perspektivě.“ (RVP ZV, s. 33)

RVP udává celkovou časovou dotaci pro vzdělávání žáků. Počítá s tím, že část tohoto času si žactvo osvojuje povinný společný základ. Disponibilní časová dotace umožňuje maximální rozvoj potenciálu každého žáka a žákyně. Tento čas musí být dle RVP využit tak, aby podporoval volbu ze strany žáka, protože autonomie je základní stavební kámen pro nabývání klíčové kompetence k učení. RVP ZV umožňuje jednat o autonomii ve vzdělávání na úrovni škol a jejich ŠVP, nikoliv o autonomii žáků a žaček.

Otázky a výzvy

  • Jak se bude nastavovat využití disponibilních hodin v jednotlivých školách, vzhledem například k PHmax, úvazkům nebo k individuálním potřebám dětí?
  • Jak podpořit školy, aby budovaly prostor pro autonomii žactva? Jak podpořit žactvo v možnost spolurozhodování co, kdy, kde, jak a s kým se budou učit?

Zlepšení oproti minulému RVP: SPÍŠE ANO

RVP dosažení tohoto cíle umožňuje.

 

Tento výčet vznikl s podporou programu Stronger Roots 2023-2025 Nadace OSF, v rámci projektu Spolu k implementaci kurikula.

7118 Stronger Roots paticka SoMe 20242 - SKAV

Všechny Aktuality