Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
3. dubna 2024 / Tisková zpráva

Začala veřejná konzultace k návrhu revidovaného kurikula. Je to diskuze o tom, jak by mělo vypadat vzdělávání pro rychle se měnící svět

Praha 3. dubna 2024 – Revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP) vstoupila do další fáze. Národní pedagogický institut (NPI), který nese za úpravu kurikula zodpovědnost, zahájil veřejnou konzultaci k pracovní verzi vznikajícího dokumentu a otevřel ji k připomínkám pro odbornou i laickou veřejnost.

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) se problematice RVP a jeho revize věnuje dlouhodobě a systematicky. Jako střešní platforma sdružující téměř čtyři desítky asociací a organizací působících v různých oblastech vzdělávání pojmenovala svou vizi pro revidované kurikulum v řadě odborných stanovisek, včetně Revize RVP podle SKAV. V těchto dokumentech byly na základě dlouhodobé práce zapojených pojmenovány základní principy, na nichž by nové kurikulum mělo být postaveno.

RVP pro revizi:

  • má být plně zacíleno na rozvoj kompetencí,
  • má systematicky rozvíjet wellbeing každého žáka a učitele,
  • má podporovat naplňování inovativních přístupů ke vzdělávání
  • má vést k autonomii žáků a individualizaci vzdělávání.

„RVP má svým obsahem reagovat na aktuální výzvy současného světa, které vyžadují zásadní proměnu vzdělávání, abychom dokázali lépe zvládat a ovlivňovat změny. Potřebujeme pomoci mladým lidem osvojit si takové znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty – kompetence, které jim umožní orientovat se v měnícím se světě a spolu s ostatními přispívat k tomu, aby byl lepší. Vzdělávání musí posilovat jejich sebedůvěru, odolnost a empatii, usnadňovat komunikaci a spolupráci, rozvíjet kritické a informatické myšlení a kreativitu, vést k environmentální a sociální odpovědnosti, sounáležitosti a aktivnímu občanství. Po takové proměně volají nejen mezinárodní dokumenty a modernizovaná zahraniční kurikula, ale také Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Oceňujeme možnost v rámci veřejné konzultace vstoupit do procesu přípravy RVP prostřednictvím připomínek a odborného pohledu pracovní skupiny RVP SKAV. Tuto možnost vítáme jako příležitost pro participativní zapojení odborné veřejnosti,“ říká ředitelka SKAV Petra Keprtová.

„Kurikulum definuje, čo by malo byť cieľom vzdelávacieho systému krajiny. Čo sa očakáva, čo by malo byť výsledkom vzdelávania. Usmerňuje prácu žiakov a celého systému,“ Michaela Horváthová, expertka na tvorbu kurikula, spoluzakladatelka organizace Beyond Education zabývající se rozvojem a měřením kompetencí, z kampaně Spolu o kurikulu: Revize RVP ZV.

Potřebujeme pomoci mladým lidem osvojit si takové znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty – kompetence, které jim umožní orientovat se v měnícím se světě a spolu s ostatními přispívat k tomu, aby byl lepší. Vzdělávání musí posilovat jejich sebedůvěru, odolnost a empatii, usnadňovat komunikaci a spolupráci, rozvíjet kritické a informatické myšlení a kreativitu, vést k environmentální a sociální odpovědnosti, sounáležitosti a aktivnímu občanství.

Z odborného stanoviska Revize RVP podle SKAV, únor 2022

deti ms - SKAV
12. května 2025
Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.
ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.

Všechny zprávy