Ve stanovisku jeho signatáři upozorňují, že navrhované navýšení finančních prostředků pro MŠMT o 4 procenta, jak s ním počítá návrh státního rozpočtu pro příští rok, neodpovídá proklamacím vládních stran o školství jako prioritě. Toto navýšení pokryje valorizace nebo náklady spojené se vzděláváním silnějších populačních ročníků, nezbývá už ale například na vládou slibované navýšení platů pedagogů na 130 procent průměrného výdělku. To ale není jediná položka, na kterou návrh státního rozpočtu nemyslí. Zcela v něm chybí 1,1 miliardy korun na platy pro asistenty pedagoga.
Současně s tím ministerstvo školství připravuje tzv. parametrizaci asistentů pedagoga. Zatímco podle současných pravidel je nárok na něj stanoven na základě potřeb každého dítěte, parametrizace počítá s tím, že asistenti pedagoga budou přidělováni škole podle předem nastavených kritérií. Zejména školy, které takové žáky vzdělávají ve větší míře, se obávají, že o část asistentů pedagoga přijdou.
Z výše uvedeného stanoviska vybíráme:
“Ministerstvo školství přiznává, že nejsou finančně zabezpečená personální podpůrná opatření pro další období tj. především platy pro asistenty pedagoga na které ve veřejném školství schází zhruba 1,1 miliardy korun. Tato částka pokrývá 2700 celoročních plných úvazků asistenta pedagoga a odpovídá ceně, kterou stát zaplatí přibližně za 4 kilometry dálnice. Dalších 600 milionů pak schází ve školství soukromém.”
“Zastropování počtu asistentů pedagoga bez zohlednění počtu žáků, kteří podporu asistenta ke svému vzdělávání nezbytně potřebují, určitě není dobrou cestou. Je zřejmé, že se MŠMT k tomuto kroku uchyluje mimo jiné proto, že v jeho rozpočtu chybí peníze a snaží se šetřit právě na nejnákladnějším personálním podpůrném opatření.”
“Školy mají přijít o asistenty v době, kdy čelí vysokému nárůstu počtu dětí s potřebou podpory zejména v důsledku nárůstů duševních obtíží po covidové uzávěře škol a v souvislosti s přítomnosti ukrajinských dětí. Zároveň v době, kdy si na tuto personální podporu zvykly a naučily se ji efektivně využívat. Pedagogická zátěž v důsledku krizí posledních let stoupla, ztráta druhé dospělé osoby ve třídě je pro mnohé nepředstavitelná. Hrozí, že na změnu doplatí zejména nejzranitelnější děti s náročnějšími vzdělávacími potřebami.”
“K tzv. parametrizaci asistentů pedagoga bez možnosti zohlednění situace v konkrétní škole došlo již dříve ve školách speciálních, kde se nyní setkáváme s případy, že speciální škola odmítne dítě s těžkým postižením s odůvodněním, že pro něj nemá asistenta, po rodičích žádá placení osobního asistenta anebo dítě směřuje do tzv. domácího vzdělávání. Týká se to zatím jen jednotlivců.”
Zdroje pro editory:
Stanovisko k návrhu státního rozpočtu v souvislosti se zajištěním financování asistentů pedagoga najdete zde.
Tzv. paramentrizaci se věnuje článek publikovaný na webu eduin.cz Budou asistenti pedagoga školám přidělováni na základě tabulek ministerstva? Stát chystá změnu, která zneklidňuje, přečíst si ho můžete zde.