Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
19. listopadu 2022 / Tisková zpráva

V návrhu státního rozpočtu chybí peníze na asistenty pedagoga. SKAV se připojuje ke stanovisku, které na to poukazuje

Praha 19. 11. 2022 - SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání) a jeho členské organizace se spolu s dalšími aktéry ve vzdělávání připojil ke stanovisku České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) k návrhu státního rozpočtu v souvislosti se zajištěním financování asistentů pedagoga.

Ve stanovisku jeho signatáři upozorňují, že navrhované navýšení finančních prostředků pro MŠMT o 4 procenta, jak s ním počítá návrh státního rozpočtu pro příští rok, neodpovídá proklamacím vládních stran o školství jako prioritě. Toto navýšení pokryje valorizace nebo náklady spojené se vzděláváním silnějších populačních ročníků, nezbývá už ale například na vládou slibované navýšení platů pedagogů na 130 procent průměrného výdělku. To ale není jediná položka, na kterou návrh státního rozpočtu nemyslí. Zcela v něm chybí 1,1 miliardy korun na platy pro asistenty pedagoga.

Současně s tím ministerstvo školství připravuje tzv. parametrizaci asistentů pedagoga. Zatímco podle současných pravidel je nárok na něj stanoven na základě potřeb každého dítěte, parametrizace počítá s tím, že asistenti pedagoga budou přidělováni škole podle předem nastavených kritérií. Zejména školy, které takové žáky vzdělávají ve větší míře, se obávají, že o část asistentů pedagoga přijdou.

Z výše uvedeného stanoviska vybíráme:

“Ministerstvo školství přiznává, že nejsou finančně zabezpečená personální podpůrná opatření pro další období tj. především platy pro asistenty pedagoga na které ve veřejném školství schází zhruba 1,1 miliardy korun. Tato částka pokrývá 2700 celoročních plných úvazků asistenta pedagoga a odpovídá ceně, kterou stát zaplatí přibližně za 4 kilometry dálnice. Dalších 600 milionů pak schází ve školství soukromém.”

“Zastropování počtu asistentů pedagoga bez zohlednění počtu žáků, kteří podporu asistenta ke svému vzdělávání nezbytně potřebují, určitě není dobrou cestou. Je zřejmé, že se MŠMT k tomuto kroku uchyluje mimo jiné proto, že v jeho rozpočtu chybí peníze a snaží se šetřit právě na nejnákladnějším personálním podpůrném opatření.”

“Školy mají přijít o asistenty v době, kdy čelí vysokému nárůstu počtu dětí s potřebou podpory zejména v důsledku nárůstů duševních obtíží po covidové uzávěře škol a v souvislosti s přítomnosti ukrajinských dětí. Zároveň v době, kdy si na tuto personální podporu zvykly a naučily se ji efektivně využívat. Pedagogická zátěž v důsledku krizí posledních let stoupla, ztráta druhé dospělé osoby ve třídě je pro mnohé nepředstavitelná. Hrozí, že na změnu doplatí zejména nejzranitelnější děti s náročnějšími vzdělávacími potřebami.”

“K tzv. parametrizaci asistentů pedagoga bez možnosti zohlednění situace v konkrétní škole došlo již dříve ve školách speciálních, kde se nyní setkáváme s případy, že speciální škola odmítne dítě s těžkým postižením s odůvodněním, že pro něj nemá asistenta, po rodičích žádá placení osobního asistenta anebo dítě směřuje do tzv. domácího vzdělávání. Týká se to zatím jen jednotlivců.”

Zdroje pro editory:

Stanovisko k návrhu státního rozpočtu v souvislosti se zajištěním financování asistentů pedagoga najdete zde.

Tzv. paramentrizaci se věnuje článek publikovaný na webu eduin.cz Budou asistenti pedagoga školám přidělováni na základě tabulek ministerstva? Stát chystá změnu, která zneklidňuje, přečíst si ho můžete zde.

ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.
lide nadhled - SKAV
7. ledna 2025
Během vánočních prázdnin schválilo ministerstvo školství revidované rámcové vzdělávací programy pro předškolní (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). S finální podobou dokumentu, podle nějž mají první školy dobrovolně začít vyučovat už od září 2025 a od školní roku 2026/27 povinně, bude mít odborná veřejnost příležitost se seznámit až od 14. ledna, kdy MŠMT dokument zveřejní.

Všechny zprávy