Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
22. 6. 2020 / Tisková zpráva

Sedm platforem ve vzdělávání podepsalo Memorandum o Partnerství pro vzdělávání 2030+

Sedm významných platforem ve vzdělávání podepsalo 19. 6. 2020 ve Werichově vile v Praze Memorandum o Partnerství pro vzdělávání 2030+. Cílem Partnerství je dlouhodobá spolupráce na
zlepšování učení dětí a snižování nerovností ve vzdělávání. Signatáři Memoranda jsou: Asociace krajských
vzdělávacích zřízení, z. s., Asociace ředitelů základních škol ČR, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, z. s., Česká rada dětí a mládeže, Nadační fond Eduzměna, Národní síť Místních akčních skupin ČR, z. s., a Stálá konference asociací ve vzdělávání, z. s. Celý text Memoranda je publikován zde. Video ze slavnostního podpisu Memoranda zde.

Partnerství, které podpisem Memoranda vzniklo, se hlásí ke Strategickým cílům z Hlavních směrů vzdělávací politiky 2030+: 1. Zaměřit vzdělávání více na získání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život; 2. Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí a žáků. Partnerství si v tomto směru stanovuje vlastní zahajovací specifické cíle:

Společně navrhnout, pilotovat a zavést do praxe v ČR:

  1. Efektivní systém vedení a podpory škol v územích, který bude schopen zlepšovat vzdělávací
    výsledky dětí a zvyšovat rovné šance ve vzdělávání („střední článek“).
  2. Systém opatření vedoucích ke zdravému fyzickému i psychosociálnímu rozvoji dětí a mladých lidí a uplatnění jejich potenciálu v osobním, profesním a občanském životě („wellbeing“ – s důrazem na koordinaci podpory pro nejvíce ohrožené děti).

Partnerství bude fungovat podle metodiky Kolektivního dopadu, v rámci principů Desatera o vzdělávání (SKAV). Partneři společně domluví specifické cíle a indikátory úspěchu a propojí své experty ke spolupráci na konkrétních řešeních. Na základě dat budou vyhodnocovat společný dopad.

Nezávislí aktéři budou spolupracovat na cílech vzdělávací politiky

„Signatáři Memoranda o Partnerství pro vzdělávání 2030+ jsou aktivní organizace ve vzdělávací politice a jejich představitelé si uvědomují význam kvalitního vzdělávání pro společnost. Všichni máme bohužel stejnou zkušenost s tím, že se v České republice dlouhodobě nedaří naplňovat strategické cíle v oblasti vzdělávání. To je hlavní důvod, proč jsme se spojili, abychom se naučili na řešení závažných problémů ve vzdělávání spolupracovat. Nechceme nečinně přihlížet tomu, jak se problémy ve vzdělávání v ČR prohlubují.“ říká Milan Kotík, nově zvolený předseda Rady Partnerství pro vzdělávání 2030+ a člen výkonného výboru SKAV.

ilustrace foto KS - SKAV
2. června 2025

Zákon o podpoře bydlení získal podporu v Senátu a čeká již jen na podpis prezidenta. Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) ve spolupráci s Platformou pro sociální bydlení a iniciativou Za bydlení uspořádala k legislativě, která mění přístup státu k problematice lidí žijících v bytové nouzi, panelovou diskusi. Záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Přinese zákon o podpoře bydlení lepší podmínky pro vzdělávání dětí? je dostupný online.

deti ms - SKAV
12. května 2025

Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.

ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025

Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.

deti konfety - SKAV
25. února 2025

Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.

Všechny zprávy