Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
6. prosince 2021 / Tisková zpráva

Proč reformy vzdělávání selhávají? Vydáváme překlad studie Michaela Fullana, která na tuto otázku odpovídá

6. prosince 2021 - Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a projekt Partnerství pro vzdělávání 2030+ vydávají český překlad studie světově uznávaného experta na vzdělávací reformy Michaela Fullana Správné hybné síly pro úspěch systému jako celku.

Michael Fullan v přeložené studii pojmenovává důvody, proč se v posledních desetiletích nedaří dosáhnout systémové změny v systému vzdělávání, který považuje za zastaralý. Především ale navrhuje, jak změnit paradigma a díky tomu skutečně dosáhnout reformy vzdělávacího systému, kterou považuje za nezbytnou podmínku budoucí prosperity této společnosti.

Autor se v publikaci vyjadřuje k řadě dilemat, která jsou aktuálně diskutována i v českém prostředí, jako je rostoucí nerovnost v přístupu ke vzdělání, problematika hodnocení a klasifikace nebo důsledky “rozřazování” žáků na základě testů zaměřených na nacvičené akademické znalosti.

Kdo je Michael Fullan

Ředitel organizace New Pedagogies for Deep Learning je celosvětově uznávanou autoritou v oblasti reformy vzdělávání. Svým dlouholetým úsilím pomáhá dosáhnout morálního cíle definovaného jako „učení pro všechny děti“. Jako emeritní profesor a bývalý děkan na Ontario Institute for Studies in Education (OISE) na University of Toronto radí Michael tvůrcům politik a regionálním lídrům po celém světě, jak vést v oblasti vzdělávání. V prosinci roku 2012 obdržel Řád Kanady. Je držitelem čestných doktorátů z několika světových univerzit.

“Doba covidová, implementace S2030+, velké revize RVP … Ať chceme nebo nechceme, vzdělávání v České republice prochází proměnou, která tady dlouho nebyla. Je s tím spojeno mnoho rizik, ale také velká šance. Ve chvílích velkých změn je potřeba jistého strategického nadhledu a pozitivní vize, abychom v těch změnách neztratili ten hlavní cíl: zlepšení učení každého žáka. Studie Michaela Fullana tak nemohla vyjít v lepší dobu,” říká k vydávané studii profesor Arnošt Veselý, vedoucí Centra pro sociální a ekonomické strategie

Fakulty sociální věd Univerzity Karlovy a spolutvůrce Hlavních směrů Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+.

ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.
lide nadhled - SKAV
7. ledna 2025
Během vánočních prázdnin schválilo ministerstvo školství revidované rámcové vzdělávací programy pro předškolní (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). S finální podobou dokumentu, podle nějž mají první školy dobrovolně začít vyučovat už od září 2025 a od školní roku 2026/27 povinně, bude mít odborná veřejnost příležitost se seznámit až od 14. ledna, kdy MŠMT dokument zveřejní.

Všechny zprávy