Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
22. září 2022 / Tisková zpráva

Podpora učitelů a ředitelů a lepší výsledky u dětí, to je cíl okresních Partnerství pro vzdělávání 2030+. Své síly spojily obce a místní akční skupiny v Olomouckém kraji

Praha 22. 9. 2022 – Lepší podporu učitelům i ředitelům škol, díky níž budou mít více prostoru pro pedagogickou práci a zlepšování učení a wellbeingu dětí, očekávají signatáři od nově založených Partnerství pro vzdělávání 2030+ na území okresů Šumperk a Jeseník v Olomouckém kraji. Včera podepsali memorandum, kterým se připojili k rozvoji tzv. okresních partnerství. Jejich účelem je vytvářet prostor pro spolupráci aktérů ve vzdělávání v daném regionu a nabízí cestu, jak spojit síly při zlepšování vzdělávacích výsledků dětí a při snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání.

Koncept okresního partnerství vzniká v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+. To založilo v roce 2020 sedm významných platforem ve vzdělávání za účelem podpory Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Koncept okresního partnerství byl navržen tak, aby mohl začít fungovat všude, kde o něj projeví zájem klíčoví místní aktéři, zejména dobrovolné svazky obcí, obce s rozšířenou působností, místní akční skupiny a kraje.

Memorandum uzavřeli tito zakládající partneři:
Okres Šumperk: Olomoucký kraj, MAS Horní Pomoraví, MAS Šumperský venkov, MAS Mohelnicko, město Zábřeh, město Šumperk, město Mohelnice, svazek obcí Mikroregionu Zábřežsko, svazek obcí Mikroregionu Mohelnicko a Stálá konference asociací ve vzdělávání.
Okres Jeseník: Olomoucký kraj, město Jeseník a Stálá konference asociací ve vzdělávání.

Slavnostního podpisu se zúčastnili zástupci všech signatářů, včetně radního pro vzdělávání Olomouckého kraje RNDr Aleše Jakubce, PhD.

Okresy Šumperk a Jeseník se nyní připojily Partnerství pro vzdělávání 2030+ na území okresu Brno-venkov, které bylo založeno na začátku září na radnici v jihomoravském Tišnově.

“Očekáváme, že v rámci spolupráce s ostatními partnery, budeme moci efektivněji podporovat především učitele, ředitele na území našeho okresu, že se nám lépe podaří zahrnout do těchto aktivit také zřizovatele. To vše s cílem zlepšení kvality výuky pro děti tak, aby se učily opravdu s radostí a naplno, aby byly vnitřně motivované se učit celoživotně,” říká ředitelka MAS Horní Pomoraví Anna Bartošová.

“Zapojení do Partnerství přinese školám další podporu a vzájemnou koordinovanou spolupráci, což povede k většímu prostoru pro pedagogickou činnost a tím i zlepšování klimatu ve školách,” říká Jiří Hrubý, vedoucí projektu Vzdělávání Jesenicko.

Co je Okresní partnerství 2030+

Koncept okresních partnerství usiluje o formování koordinační platformy pro spolupráci aktérů v konkrétním regionu při dosahování cílů Strategie 2030+, především při úsilí zlepšovat vzdělávací výsledky a wellbeing dětí a snižovat nerovnosti v přístupu ke vzdělávání. Okresní partnerství zakládají společně organizace, které na daném území realizují projekty MAP (místní akční plán rozvoje vzdělávání – tedy obce s rozšířenou působností, dobrovolné svazky obcí a místní akční skupiny – MAS), které zvou ke spolupráci kraj a střední článek podpory MŠMT. Okresní partnerství podporuje odborná pracovní skupina Partnerství pro vzdělání 2030+.

Rozvoj konceptu okresních partnerství finančně podporuje Nadace České spořitelny.

Zdroje informací:
Memorandum o Partnerství pro vzdělávání 2030+ na území Šumperku a Jeseníku.
Memorandum o Partnerství a vzdělávání 2030+ najdete zde.
Publikaci Jak zlepšovat učení, wellbeing a rovné šance žáků prostřednictvím prostřednictvím středního článku a dalších opatření, která shrnuje zkušenosti a návrhy z prvního roku práce v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+, můžeme stáhnout zde.

deti ms - SKAV
12. května 2025
Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.
ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.

Všechny zprávy