Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
3. února 2022 / Tisková zpráva

Partnerství pro vzdělávání 2030+ v deseti bodech doporučuje, jak promítnout podporu wellbeingu do revidovaných RVP

Praha 3. února 2022 - Partnerství pro vzdělávání 2030+ zveřejnilo stanovisko k podpoře wellbeingu v revidovaných rámcových vzdělávacích programech. V deseti bodech v něm shrnuje svá doporučení, jak podporu wellbeingu do vznikajícího kurikula promítnout. Odborná pracovní skupina Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+ nabízí spolupráci při přípravě podkladů pro úpravu kurikula i při jeho implementaci do školní praxe.

Podpůrné vzdělávací prostředí a příznivé klima ve školách jsou významnou podmínkou pro to, aby bylo možné naplnit hlavní cíle Strategie pro vzdělávání 2030+, jimiž jsou snížení nerovností a zlepšení kompetencí žáků, respektive jejich vzdělávacích výsledků. Proto je nezbytné, aby byl ve školách cíleně a strategicky podporován wellbeing žáků a pracovníků škol. Žáci by také ve škole měli mít příležitost si rozvíjet kompetence pro to, aby si svůj wellbeing dokázali v průběhu života udržovat.

Odborná skupina Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+ nejen definovala v deseti bodech, jak by měla být podpora wellbeingu do revidovaného kurikula zahrnuta, ale dále nabízí tvůrcům kurikula spolupráci při vytváření ukázkových metodických materiálů, které představí, jak lze podporu wellbeingu (s cílem zlepšit vzdělávací výsledky) integrovat do všech vzdělávacích oblastí, respektive oborů. Nabízí také metodickou podporu v oblasti plánování, realizace a autoevaluace podpory wellbeingu žáků a pracovníků ve školním prostředí.

Co je to wellbeing?

Wellbeing je stav, ve kterém můžeme v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emociální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený život.

“Školní prostředí by mělo v co největší míře naplňovat základní potřeby žáků i pracovníků školy. Dobrým indikátorem wellbeingu je to, když se žáci i učitelé do školy ráno těší. Škola by také měla vytvářet dostatek příležitostí proto, aby si děti rozvíjely kompetence pro wellbeing – vedly zdravý životní styl, byly schopné překonávat překážky a zvládat náročné životní situace, znaly své silné stránky a dokázaly je využít, byly vytrvalé při dosahování svých cílů a byly schopné navazovat a udržovat funkční vztahy,” říká Lenka Felcmanová, vedoucí odborné pracovní skupiny Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+ a místopředsedkyně ČOSIV.

“Asociace ředitelů základních škol vnímá velkou důležitost modernizace vzdělávacího kurikula, jehož součástí budou i podmínky pro vytváření velmi dobré pracovní pohody ve školách. Proto podporuje zásady wellbeingu a body pro jeho podporu, které doporučuje Partnerství 2030+ pro revize RVP ZV.
Současně asociace i nadále zdůrazňuje potřebu redukce a snížení objemu učiva, nutnost vytvoření přehledného a srozumitelného kurikulárního dokumentu, který bude nejen závazným, ale současně i potřebným a nepostradatelným pro všechny pedagogy v základních školách,” říká František Halada z Asociace ředitelů základních škol, který se podílí na činnosti odborné pracovní skupiny Wellbeing Partnerství 2030+ a je členem Expertního panelu MŠMT pro RVP ZV.

deti ms - SKAV
12. května 2025
Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.
ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.

Všechny zprávy