- Ředitelé českých škol i zástupci ředitelů ale věnují řízení kvality výuky přibližně 20% času. V nejlepších vzdělávacích systémech je to 50% až 80% času, tj. až čtyřikrát více.
- Většinu času českých ředitelů zabírá provoz školy, administrativa a externí komunikace. Jen administrativa tvoří až 40 % jejich pracovního vytížení (průměr zemí OECD je 27 %).
- Ředitelé ve funkci jsou oproti jejich kolegům v jiných zemích méně spokojení se svou profesí. To se odráží i v malém zájmu o vstup do této profese. Téměř do poloviny konkurzů na místo ředitele základní školy se hlásí jen jeden uchazeč.
Jen snížení objemu administrativy ale z ředitelů pedagogické lídry neudělá, potřebujeme:
- Společnou vizi ideálního ředitele, shodnout se na profesním standardu, který popíše, kdo je a co má umět ředitel.
- Vytvořit tzv. „leadership pipeline“, která nastaví systém péče o ředitele od výběru vhodného kandidáta po konec kariéry.
- Zvýšit standard kvalifikačního studia a posílit v něm pedagogický leadership.
- Podporovat společné učení (nejen setkávání) ředitelů v regionech.
- Inovovat, pilotovat, zkoušet, testovat a evaluovat.