Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
21. 2. 2022 / Tisková zpráva

O výsledcích dětí rozhoduje schopnost ředitelů zlepšovat pedagogické dovednosti učitelů.

Praha 21. února 2022 – Data ukazují, že ve výběru, vzdělávání a péči o ředitele škol má český vzdělávací systém velké rezervy. Osobnost ředitele a jeho schopnost řídit pedagogický tým má přitom přímý vliv na výsledky vzdělávání. Přibližně 25% vlivu školy na učení dětí je možné připsat právě kvalitě ředitele školy jakožto pedagogického lídra. Ze všech činností, kterým se ředitel školy při své práci věnuje, má přitom největší vliv na to, jak se děti učí, “řízení kvality výuky”. Jak jsme na tom ve srovnání se vzdělávacími systémy, které si daly za cíl podobné priority jako pro české školství nastavila Strategie 2030+?

  • Ředitelé českých škol i zástupci ředitelů ale věnují řízení kvality výuky přibližně 20% času. V nejlepších vzdělávacích systémech je to 50% až 80% času, tj. až čtyřikrát více.
  • Většinu času českých ředitelů zabírá provoz školy, administrativa a externí komunikace. Jen administrativa tvoří až 40 % jejich pracovního vytížení (průměr zemí OECD je 27 %).
  • Ředitelé ve funkci jsou oproti jejich kolegům v jiných zemích méně spokojení se svou profesí. To se odráží i v malém zájmu o vstup do této profese. Téměř do poloviny konkurzů na místo ředitele základní školy se hlásí jen jeden uchazeč.

Jen snížení objemu administrativy ale z ředitelů pedagogické lídry neudělá, potřebujeme:

  • Společnou vizi ideálního ředitele, shodnout se na profesním standardu, který popíše, kdo je a co má umět ředitel.
  • Vytvořit tzv. „leadership pipeline“, která nastaví systém péče o ředitele od výběru vhodného kandidáta po konec kariéry.
  • Zvýšit standard kvalifikačního studia a posílit v něm pedagogický leadership.
  • Podporovat společné učení (nejen setkávání) ředitelů v regionech.
  • Inovovat, pilotovat, zkoušet, testovat a evaluovat.
ilustrace foto KS - SKAV
2. června 2025

Zákon o podpoře bydlení získal podporu v Senátu a čeká již jen na podpis prezidenta. Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) ve spolupráci s Platformou pro sociální bydlení a iniciativou Za bydlení uspořádala k legislativě, která mění přístup státu k problematice lidí žijících v bytové nouzi, panelovou diskusi. Záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Přinese zákon o podpoře bydlení lepší podmínky pro vzdělávání dětí? je dostupný online.

deti ms - SKAV
12. května 2025

Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.

ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025

Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.

Všechny zprávy