Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
21. února 2022 / Tisková zpráva

O výsledcích dětí rozhoduje schopnost ředitelů zlepšovat pedagogické dovednosti učitelů.

Praha 21. února 2022 - Data ukazují, že ve výběru, vzdělávání a péči o ředitele škol má český vzdělávací systém velké rezervy. Osobnost ředitele a jeho schopnost řídit pedagogický tým má přitom přímý vliv na výsledky vzdělávání. Přibližně 25% vlivu školy na učení dětí je možné připsat právě kvalitě ředitele školy jakožto pedagogického lídra. Ze všech činností, kterým se ředitel školy při své práci věnuje, má přitom největší vliv na to, jak se děti učí, “řízení kvality výuky”. Jak jsme na tom ve srovnání se vzdělávacími systémy, které si daly za cíl podobné priority jako pro české školství nastavila Strategie 2030+?
  • Ředitelé českých škol i zástupci ředitelů ale věnují řízení kvality výuky přibližně 20% času. V nejlepších vzdělávacích systémech je to 50% až 80% času, tj. až čtyřikrát více.
  • Většinu času českých ředitelů zabírá provoz školy, administrativa a externí komunikace. Jen administrativa tvoří až 40 % jejich pracovního vytížení (průměr zemí OECD je 27 %).
  • Ředitelé ve funkci jsou oproti jejich kolegům v jiných zemích méně spokojení se svou profesí. To se odráží i v malém zájmu o vstup do této profese. Téměř do poloviny konkurzů na místo ředitele základní školy se hlásí jen jeden uchazeč.

Jen snížení objemu administrativy ale z ředitelů pedagogické lídry neudělá, potřebujeme:

  • Společnou vizi ideálního ředitele, shodnout se na profesním standardu, který popíše, kdo je a co má umět ředitel.
  • Vytvořit tzv. „leadership pipeline“, která nastaví systém péče o ředitele od výběru vhodného kandidáta po konec kariéry.
  • Zvýšit standard kvalifikačního studia a posílit v něm pedagogický leadership.
  • Podporovat společné učení (nejen setkávání) ředitelů v regionech.
  • Inovovat, pilotovat, zkoušet, testovat a evaluovat.

Všechny zprávy