Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
4. listopadu 2022 / Tisková zpráva

Nová studie ukazuje cestu, jak osvobodit ředitele škol od administrativy, pomoci by mohly svazky obcí

Praha 4. listopadu 2022 – Úspěšné vzdělávací systémy mají různou podobu, některé vlastnosti jsou ale společné pro všechny. Patří mezi ně i to, že jejich ředitelé věnují většinu svého pracovního času pedagogickému vedení školy. Česko má v tomto ohledu značné rezervy. Zatímco v nejúspěšnějších vzdělávacích systémech věnují ředitelé škol až 80 % času spolupráci s učiteli na zlepšování kvality výuky, v Česku je to zhruba 20 % (více zde). Většinu pracovního času tráví naši ředitelé nepedagogickými činnostmi, zejména administrativou.

Studie Společenství obcí: Potenciální úspory z rozsahu a dopad na snížení administrativní zátěže ředitelů škol je příspěvkem do diskuse, jak ředitele nadbytečné administrativní zátěže zbavit. Studie byla zpracována na základě zadání Partnerství pro vzdělávání 2030+ a Svazu měst a obcí ČR. Impulsem pro ni byla mimo jiné i novela, kterou připravuje Ministerstvo vnitra ve spolupráci se zástupci samospráv a jejímž cílem je podpora meziobecní spolupráce a zvýšení kvality veřejných služeb. Ta má do budoucna umožnit vznik a rozvoj tzv. dobrovolných svazků obcí jako právní formy, která umožní sdílení agend v oblastech jako sociální služby, zdravotnictví nebo právě školství.

Autoři studie Jakub Fischer a Petr Mazouch (oba z Vysoké školy ekonomické v Praze) zmapovali administrativní a provozní činnosti, které by mateřské a základní školy mohly sdílet, a odhadli možné úspory. Došli k závěru, že by školy mohly:

1) ušetřit finanční prostředky,
2) výrazně ušetřit ředitelům čas pro práci s učiteli,
3) získat v některých oblastech kvalitnější servis, než jaký si mohou dovolit nyní.

Podle výsledků studie by největší finanční úsporu umožnilo sdílení činností v oblastech vedení finančního a mzdového účetnictví, nebo správy budov (až 1,9-2,2 mld. Kč ročně). U některých dalších činností by nedošlo k přímé finanční úspoře, školy by ale získaly lepší službu – to se týká například správy IT, právního servisu nebo přístupu k dotacím.

“Pokud by veškeré prostředky uspořené sdílením byly plně využity na pracovníky, kteří by pro školy zajišťovali nutné administrativní činnosti, nebo případně i organizovali pedagogickou spolupráci škol na daném území, odhadujeme celkovou časovou úsporu ředitelů až 20 hodin týdně. Tento čas by ředitel mohl (a měl) věnovat rozvoji své školy v pedagogické oblasti,” říká prof. Jakub Fischer, jeden ze spoluautorů studie.
Největších úspor (finančních i času ředitelů) by přitom bylo možné dosáhnout v rámci dobrovolných svazků obcí, které by podporovaly školy s počtem 5000 a více žáků.

Studie byla realizována za finanční podpory Nadace České spořitelny, Nadace RSJ a Nadace BLÍŽKSOBĚ.

Zdroje pro editory:
Studie Jakuba Fischera a Petra Mazoucha Společenství obcí: Potenciální úspory z rozsahu, dopad na snížení administrativní zátěže ředitelů a na zvýšení kvality správy je k dispozici zde.
Záznam diskuse “Jak mohou obce ušetřit peníze a čas svých škol”, kde byla studie prezentována, najdete zde.

deti ms - SKAV
12. května 2025
Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.
ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.

Všechny zprávy