Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
4. 11. 2022 / Tisková zpráva

Nová studie ukazuje cestu, jak osvobodit ředitele škol od administrativy, pomoci by mohly svazky obcí

Praha 4. listopadu 2022 – Úspěšné vzdělávací systémy mají různou podobu, některé vlastnosti jsou ale společné pro všechny. Patří mezi ně i to, že jejich ředitelé věnují většinu svého pracovního času pedagogickému vedení školy. Česko má v tomto ohledu značné rezervy. Zatímco v nejúspěšnějších vzdělávacích systémech věnují ředitelé škol až 80 % času spolupráci s učiteli na zlepšování kvality výuky, v Česku je to zhruba 20 % (více zde). Většinu pracovního času tráví naši ředitelé nepedagogickými činnostmi, zejména administrativou.

Studie Společenství obcí: Potenciální úspory z rozsahu a dopad na snížení administrativní zátěže ředitelů škol je příspěvkem do diskuse, jak ředitele nadbytečné administrativní zátěže zbavit. Studie byla zpracována na základě zadání Partnerství pro vzdělávání 2030+ a Svazu měst a obcí ČR. Impulsem pro ni byla mimo jiné i novela, kterou připravuje Ministerstvo vnitra ve spolupráci se zástupci samospráv a jejímž cílem je podpora meziobecní spolupráce a zvýšení kvality veřejných služeb. Ta má do budoucna umožnit vznik a rozvoj tzv. dobrovolných svazků obcí jako právní formy, která umožní sdílení agend v oblastech jako sociální služby, zdravotnictví nebo právě školství.

Autoři studie Jakub Fischer a Petr Mazouch (oba z Vysoké školy ekonomické v Praze) zmapovali administrativní a provozní činnosti, které by mateřské a základní školy mohly sdílet, a odhadli možné úspory. Došli k závěru, že by školy mohly:

1) ušetřit finanční prostředky,
2) výrazně ušetřit ředitelům čas pro práci s učiteli,
3) získat v některých oblastech kvalitnější servis, než jaký si mohou dovolit nyní.

Podle výsledků studie by největší finanční úsporu umožnilo sdílení činností v oblastech vedení finančního a mzdového účetnictví, nebo správy budov (až 1,9-2,2 mld. Kč ročně). U některých dalších činností by nedošlo k přímé finanční úspoře, školy by ale získaly lepší službu – to se týká například správy IT, právního servisu nebo přístupu k dotacím.

“Pokud by veškeré prostředky uspořené sdílením byly plně využity na pracovníky, kteří by pro školy zajišťovali nutné administrativní činnosti, nebo případně i organizovali pedagogickou spolupráci škol na daném území, odhadujeme celkovou časovou úsporu ředitelů až 20 hodin týdně. Tento čas by ředitel mohl (a měl) věnovat rozvoji své školy v pedagogické oblasti,” říká prof. Jakub Fischer, jeden ze spoluautorů studie.
Největších úspor (finančních i času ředitelů) by přitom bylo možné dosáhnout v rámci dobrovolných svazků obcí, které by podporovaly školy s počtem 5000 a více žáků.

Studie byla realizována za finanční podpory Nadace České spořitelny, Nadace RSJ a Nadace BLÍŽKSOBĚ.

Zdroje pro editory:
Studie Jakuba Fischera a Petra Mazoucha Společenství obcí: Potenciální úspory z rozsahu, dopad na snížení administrativní zátěže ředitelů a na zvýšení kvality správy je k dispozici zde.
Záznam diskuse “Jak mohou obce ušetřit peníze a čas svých škol”, kde byla studie prezentována, najdete zde.

ilustrace foto KS 3 1 - SKAV
22. října 2025

Debaty o školském rozpočtu se soustředí především na platy učitelů a učitelek nebo celkový objem finančních prostředků, přitom klíčové je i jejich efektivní využití. Je financování vzdělávacího systému nastavené tak, aby podporovalo kvalitu výuky a rozvoj dětí? Diskusi na toto téma nabídne ve čtvrtek 23. října kulatý stůl SKAV a EDUin.

vyrocni zprava 2024 - SKAV
6. října 2025

Národní kurikulární rada byla zřízena jako stálý poradní tým ministra školství. Jmenováni do ní byli zástupci a zástupkyně veřejných institucí a nezávislí odborníci a odbornice z různých oblastí vzdělávání, včetně ředitelky Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Petry Keprtové. Aktuálně se Národní kurikulární rada zaměřuje na problematiku implementace revidovaného kurikula pro základní školy.

Navrh bez nazvu 10 - SKAV
4. září 2025

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vydává odborné Stanovisko ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci. Konstatuje v něm, že tvůrci kurikula v jeho aktuálním znění rezignovali na některé z cílů, jejichž dosažení je podstatné, pokud máme dosáhnout zásadní proměny vzdělávání v českých školách. Podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) se mají již od školního roku 2027/2028 povinně učit všichni žáci a žákyně 1. a 6. ročníků základních škol.

Všechny zprávy