Ministerstvo školství navrhuje, aby měly základní školy povinnost vyučovat cizí jazyk (nejčastěji angličtinu) od 1. ročníku ZŠ a další cizí jazyk od 6. ročníku ZŠ. Požaduje také, aby se zvýšila cílová úroveň dosažených jazykových dovedností u cizího jazyka. Ministr školství Mikuláš Bek svůj návrh odůvodňuje zvýšením konkurenceschopnosti žáků. Souhlasíme s ním v tom, že posílit a zkvalitnit výuku cizích jazyků je žádoucí, navrhované kroky ale k tomuto cíli samy o sobě nepovedou a budou mít řadu negativních dopadů.
SKAV k záměru ministerstva školství vydal 16. října odborné stanovisko Zachovejme v RPV ZV prostor pro nabývání všech klíčových kompetencí (zde). Ve stanovisku komentujeme záměr v kontextu školní praxe i procesu tvorby nového kurikula. Stanovisko je výsledkem dlouhodobé expertní práce SKAV, která reprezentuje více než třicet organizací a asociací působících ve vzdělávání. Tyto organizace vyjádřily s argumenty a doporučeními předkládanými ve stanovisku shodu. Tématu se věnoval také kulatý stůl SKAV a EDUin Jak v novém kurikulu smysluplně a efektivně nastavit výuku cizích jazyků? (záznam je k dispozici zde, výběr z diskuse zde).
Společné vyjádření se netýká jen zvažovaných úprav ve výuce cizích jazyků, ale také způsobu jejich začlenění do dokončovaného kurikula. Experti pracovní skupiny SKAV k RVP v uplynulých měsících opakovaně upozornili na problematické řízení procesu tvorby nového RVP ZV i na jeho malou transparentnost (např. zde), po veřejné konzultaci k návrhu RVP na jaře tohoto roku vyzvali po vypořádání připomínek k pokračování odborné diskuse (zde). Navrhovaná změna ve výuce cizích jazyků se má uskutečnit na poslední chvíli (revidovaný RVP ZV má být schválen do konce roku 2024), neopírá se o data, neprošla odbornou diskusí a nepočítá se zřejmě ani s tím, že by byla odborné veřejnosti předložena k připomínkám.