Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
17. října 2024 / Tisková zpráva

Jak se budou učit cizí jazyky? SKAV vydává odborné stanovisko k návrhu ministra Beka

Během prázdnin ministr Mikuláš Bek oznámil, že chce zvážit změny výuky cizích jazyků v připravovaném kurikulu pro základní školy. Nyní se o těchto změnách bude rozhodovat. Stálá konference asociací ve vzdělávání vydává odborné stanovisko k předloženému návrhu.
Navrhované změny, konkrétně zavedení povinné výuky prvního cizího jazyka od 1. třídy a povinné výuky dalšího cizího jazyka od 6. třídy a zároveň zvýšení úrovně jazykových kompetencí, s nimiž mají děti základní školu opouštět, se mají propsat do právě finalizovaného revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV).

 

Odborné stanovisko Zachovejme v RVP ZV prostor pro nabývání všech klíčových kompetencí shrnuje výhrady SKAV k téměř ultimátnímu návrhu změn z pohledu tvorby kurikula i z pohledu školní praxe. Otázky, které experti předkládají, se týkají ne/souladu návrhu s koncepcí připravovaného kurikula, ale také navrhovaných úprav vzdělávání (obsahu vzdělávání). Přestože jde o podstatné změny, neproběhla a ani se neplánuje odborná diskuse o efektivitě výuky jazyků a o dopadech zvažovaných změn na provoz škol, ale zejména na jazykové kompetence žáků a žákyň základních škol.

 

„Kvalitní a věkově přiměřenou výuku cizích jazyků od začátku základní školy považuji za velmi důležitou a potřebnou. Ve chvíli, kdy velká část škol má problém získat učitele cizích jazyků a zajistit jejich kvalitní výuku, která žáky neodradí, si však kladu otázku, jestli tlak na povinné zvyšování hodin výuky není zapřaháním kočáru před koně. Především ale považuji za nešťastné, že zmizela odborná diskuse a participace. Snaha pana ministra nařídit školám povinný počet hodin výuky a určit ročník, od kdy mají být vyučovány, jde navíc principiálně proti základům, na kterých je revize RVP ZV postavena bez ohledu na to, o jaký předmět jde,“ říká Tomáš Kuba, člen pracovní skupiny SKAV k revizi RVP.

 

Z odborného stanoviska SKAV k výuce cizích jazyků vybíráme:
  • Návrh nebyl dostatečně prodiskutován s odbornou veřejností, a především není v jednoznačném logickém souladu s informacemi, které jsou o výuce prvního i dalšího cizího jazyka v ČR dostupné (především o efektivitě, kvalitě výuky a dopadu na zvyšování nerovností). Více viz např. materiály České školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2018/2019 (zde) nebo Výuka dalšího cizího jazyka, Průběh výuky a výsledky žáků v základním vzdělávání (zde).
  • Návrh počítá s tím, že RVP ZV obsahuje povinnou minimální časovou dotaci a povinnost realizovat výuku oboru v konkrétním ročníku. Takové povinnosti však nové kurikulum neobsahuje, není je tedy možné ani změnit. V případě, že by tyto povinnosti přibyly, jde o zásadní zásah do koncepce nového RVP ZV, který jde proti samotnému zadání revize.
  • Považujeme za žádoucí zachovat a do RVP ZV promítnout tu část ministrova návrhu, která zvyšuje výstupní úroveň povinného prvního jazyka (angličtiny) na ZŠ z původní úrovně A2 dle CEFR, což je v souladu s potřebami, kterými ministr svůj návrh obhajuje. Zároveň ale nepovažujeme za žádnoucí posunout povinnou výuku nově už od 1. třídy (namísto stávající 3. třídy ZŠ). Srovnání hodinových dotací totiž ukazuje na neefektivitu stávající podoby výuky prvního cizího jazyka, kdy na dosažení úrovně (A2, se zohledněním mladšího věku, kvality výuky a omezenou motivací), ke které je třeba orientačně 330 až 430 vyučovacích hodin, je ve školách v tuto chvíli dedikováno cca 630 hodin.

 

Dokument je výsledkem dlouhodobé expertní práce členských organizací Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) reprezentující více než tři desítky organizací působících ve vzdělávání, které s předkládanými doporučeními vyjádřily shodu. Žádáme relevantní aktéry na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a Národním pedagogickém institutu, kteří mají přípravu revize RVP ZV v gesci, aby tato doporučení pečlivě zvážili a zahrnuli je do následných kroků. SKAV nabízí MŠMT a NPI ČR svoji podporu a spolupráci a je připravena se zapojit do přípravy revize RVP ZV i její implementace.

 

Zdroje pro editory:

 

Stanovisko SKAV k cizím jazykům zde.
Záznam Kulatého stolu SKAV a EDUin Jak v novém kurikulu smysluplně a efektivně nastavit výuku cizích jazyků? zde.
Zpráva z diskuse u Kulatého stolu SKAV a EDUin zde.
deti ms - SKAV
12. května 2025
Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.
ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.

Všechny zprávy