Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
17. února 2022 / Tisková zpráva

Jak pečují o ředitele jinde než v Česku? Nová publikace popisuje praxi v pěti různých školských systémech

Praha 17. února 2022 - Pět různých přístupů k ředitelské profesi popisuje publikace Systémy přípravy, vzdělávání a podpory ředitelů škol ve vybraných zemích, kterou vydává SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání) v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+ a ve spolupráci s organizací Učitel naživo.

Cílem rešerše autorky Barbory Čermákové (Učitel naživo) je nabídnout inspiraci pro českou diskusi o ředitelské profesi. Hledá ji ve vzdělávacích systémech, kterým se podařilo dosáhnout podobných cílů, na něž se zaměřuje Strategie 2030+. Na příkladu Ontaria, New Yorku, Austrálie, Nizozemí a Estonska popisují různé podoby tvz. leadership pipeline a také různé možnosti, jak by ředitele mohl podporovat tzv. střední článek, jehož zavedení do českého školského systému je jednou z priorit Strategie 2030+.

Co je leadership pipeline?

Tento pojem zahrnuje jednotlivé prvky vyhledávání, přípravy a vzdělávání ředitelů a evaluace jejich práce, důraz je ale kladen na jejich vzájemné provázání. Pokud totiž jednotlivé prvky fungují uceleně, leadership pipeline má velký potenciál produkovat ředitele, kteří zvyšují kvalitu výuky a na jejichž školách se zvedá úroveň studijních výsledků.

Jakou podporu nabízejí jinde ředitelům a jaké na ně mají nároky?

  • V Ontariu musí mít každá školská rada svůj vlastní plán, jak vyhledávat a rozvíjet nové ředitelské talenty, platí ho kanadské ministerstvo školství.
  • Ředitelé, kteří už ve funkci jsou, si nastavují pětileté cíle pro svůj profesní rozvoj, při jejich plnění se mohou opřít o ontarijskou obdobu středního článku.
  • V New Yorku má každý nový ředitel první rok ve funkci k dispozici kouče zdarma.
  • Stát se ředitelem tam ale není jednoduché – do nejoblíbenějšího ředitelského kurzu přijímají v průměru jen přes 20 procent uchazečů.
  • V Nizozemí jsou všichni ředitelé zapsaní v registru, každé čtyři roky se musí registrovat znovu. Musí se proto průběžně vzdělávat.
  • O ředitelskou profesi pečují sami ředitelé – platí to i o zápisu do registru.
  • V Austrálii sází na příklady dobré praxe, ředitelé mohou využívat autoevaluační nástroje, které jim pomáhají porovnat se s vizí ideálního ředitele.

“Za stěžejní součást každé sledované leadership pipeline považuji to, že se odvíjí zpravidla od nějakého standardu, od vize ideálního ředitele. Sledované vzdělávací systémy si takový standard budují a využívají ho jako základní východisko pro identifikaci talentovaných potenciálních ředitelů, tvorbu kurikula přípravných a in-service programů nebo také nastavení evaluačních mechanismů. Ředitelský standard tak efektivně funguje jako recept na celou leadership pipeline,” říká autorka publikace Barbora Čermáková.

Všechny zprávy