Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
3. 6. 2020 / Tisková zpráva

Data, „odolnost vnitřního softwaru“ a emoční inteligence jako vyučovací předmět

Jen 15 % škol zvládne využívat digitální technologie bez problémů. Vyplynulo to z průzkumu mezi řediteli deseti tisíců vzdělávacích zařízení v České republice. V 5. česko-slovenské online debatě o vzdělávání v době uzavření škol to uvedl Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor v České republice. Hovořilo se o datech, o škole jako bezpečném místě a o těšení se na ni. Výrazným tématem pak bylo duševní zdraví v nesnadné době. V této oblasti došlo v uplynulých týdnech k alarmujícím změnám.

Podle Petra Winklera z Národního ústavu duševního zdraví ukazují průzkumy na dvoj – až trojnásobný nárůst depresí, sebevražedných myšlenek a úzkostných stavů u dospělých. To má nepříznivý dopad také na děti. I v této souvislosti sílí volání po tak zvaném wellbeingu a také zavedení tématu emoční inteligence a duševní gramotnosti do výuky. „Jde o to, aby děti byly vybaveny schopností lépe se vyrovnat nejen s mimořádnými situacemi, ale i s běžnými konfliktními situacemi v rodině. Takový předmět jsme vyvinuli a testujeme ho,“ uvedl Petr Winkler a dodává: „Pandemie změnila život prakticky všem, přesto se ukazuje, jak různé země a různí lidé na tuto situaci různě reagují. Že záleží na našem vnitřním softwaru“.

Pátá debata ze série Nouzový stav ve vzdělávání/řešení a příležitosti v ČR a SR se zabývala údaji o schopnosti škol a učitelů reagovat na krize, které vyžadují přechod na distanční a on-line vzdělávání. Co ještě zaznělo a jak to „měli a mají“ na Slovensku? Tyto informace obsahuje přehledné shrnutí celé série 5 česko-slovenských online debat, které je k dispozici na stránkách Stálé konference asociací ve vzdělávání.

Co na to Ministři školství České a Slovenské republiky?

Nad závěry speciální série česko-slovenských online debat o nouzovém stavu ve vzdělávání se v online prostoru sejdou Ministři školství ČR a SR se zástupci SKAV ČR a SR. Tato již šestá diskuse proběhne ve čtvrtek 4. června od 12:30 hodin. Sledovat ji můžete živě na facebookové stránce SKAV nebo prostřednictvím online platformy Microsoft Teams na https://aka.ms/skav. Později bude k dispozici ze záznamu. Účast v reálném čase umožní v chatu pokládat dotazy vztažené k danému tématu. Moderátoři – Tomáš Feřtek (ČR) a Matěj Sapak (SR) – je diskutujícím zprostředkují.

ilustrace foto KS 3 1 - SKAV
22. října 2025

Debaty o školském rozpočtu se soustředí především na platy učitelů a učitelek nebo celkový objem finančních prostředků, přitom klíčové je i jejich efektivní využití. Je financování vzdělávacího systému nastavené tak, aby podporovalo kvalitu výuky a rozvoj dětí? Diskusi na toto téma nabídne ve čtvrtek 23. října kulatý stůl SKAV a EDUin.

vyrocni zprava 2024 - SKAV
6. října 2025

Národní kurikulární rada byla zřízena jako stálý poradní tým ministra školství. Jmenováni do ní byli zástupci a zástupkyně veřejných institucí a nezávislí odborníci a odbornice z různých oblastí vzdělávání, včetně ředitelky Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Petry Keprtové. Aktuálně se Národní kurikulární rada zaměřuje na problematiku implementace revidovaného kurikula pro základní školy.

Navrh bez nazvu 10 - SKAV
4. září 2025

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vydává odborné Stanovisko ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci. Konstatuje v něm, že tvůrci kurikula v jeho aktuálním znění rezignovali na některé z cílů, jejichž dosažení je podstatné, pokud máme dosáhnout zásadní proměny vzdělávání v českých školách. Podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) se mají již od školního roku 2027/2028 povinně učit všichni žáci a žákyně 1. a 6. ročníků základních škol.

Všechny zprávy