Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
3. 6. 2020 / Tisková zpráva

Data, „odolnost vnitřního softwaru“ a emoční inteligence jako vyučovací předmět

Jen 15 % škol zvládne využívat digitální technologie bez problémů. Vyplynulo to z průzkumu mezi řediteli deseti tisíců vzdělávacích zařízení v České republice. V 5. česko-slovenské online debatě o vzdělávání v době uzavření škol to uvedl Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor v České republice. Hovořilo se o datech, o škole jako bezpečném místě a o těšení se na ni. Výrazným tématem pak bylo duševní zdraví v nesnadné době. V této oblasti došlo v uplynulých týdnech k alarmujícím změnám.

Podle Petra Winklera z Národního ústavu duševního zdraví ukazují průzkumy na dvoj – až trojnásobný nárůst depresí, sebevražedných myšlenek a úzkostných stavů u dospělých. To má nepříznivý dopad také na děti. I v této souvislosti sílí volání po tak zvaném wellbeingu a také zavedení tématu emoční inteligence a duševní gramotnosti do výuky. „Jde o to, aby děti byly vybaveny schopností lépe se vyrovnat nejen s mimořádnými situacemi, ale i s běžnými konfliktními situacemi v rodině. Takový předmět jsme vyvinuli a testujeme ho,“ uvedl Petr Winkler a dodává: „Pandemie změnila život prakticky všem, přesto se ukazuje, jak různé země a různí lidé na tuto situaci různě reagují. Že záleží na našem vnitřním softwaru“.

Pátá debata ze série Nouzový stav ve vzdělávání/řešení a příležitosti v ČR a SR se zabývala údaji o schopnosti škol a učitelů reagovat na krize, které vyžadují přechod na distanční a on-line vzdělávání. Co ještě zaznělo a jak to „měli a mají“ na Slovensku? Tyto informace obsahuje přehledné shrnutí celé série 5 česko-slovenských online debat, které je k dispozici na stránkách Stálé konference asociací ve vzdělávání.

Co na to Ministři školství České a Slovenské republiky?

Nad závěry speciální série česko-slovenských online debat o nouzovém stavu ve vzdělávání se v online prostoru sejdou Ministři školství ČR a SR se zástupci SKAV ČR a SR. Tato již šestá diskuse proběhne ve čtvrtek 4. června od 12:30 hodin. Sledovat ji můžete živě na facebookové stránce SKAV nebo prostřednictvím online platformy Microsoft Teams na https://aka.ms/skav. Později bude k dispozici ze záznamu. Účast v reálném čase umožní v chatu pokládat dotazy vztažené k danému tématu. Moderátoři – Tomáš Feřtek (ČR) a Matěj Sapak (SR) – je diskutujícím zprostředkují.

ilustrace foto KS - SKAV
2. června 2025

Zákon o podpoře bydlení získal podporu v Senátu a čeká již jen na podpis prezidenta. Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) ve spolupráci s Platformou pro sociální bydlení a iniciativou Za bydlení uspořádala k legislativě, která mění přístup státu k problematice lidí žijících v bytové nouzi, panelovou diskusi. Záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Přinese zákon o podpoře bydlení lepší podmínky pro vzdělávání dětí? je dostupný online.

deti ms - SKAV
12. května 2025

Novela školského zákona, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. Řadu z těchto změn Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) dlouhodobě podporuje. Připojuje se proto k otevřené výzvě poslancům: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí.

ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025

Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.

deti konfety - SKAV
25. února 2025

Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.

Všechny zprávy