Půda je připravena pro debatu číslo dva. „V další debatě vedle sebe postavíme zřizovatele a ředitele škol na české a slovenské straně. Budeme se ptát: Jak ve své lokalitě spolupracují, jak zafungovaly jejich vztahy a komunikace v době krize. Po jaké podpoře obě strany volají? Co bude potřeba řešit v souvislosti se znovuotevíráním škol?“, nastiňuje výkonná ředitelka SKAV ČR Silvie Pýchová téma druhé česko-slovenské debaty. Bude jím Řízení a zřizování škol v současné situaci. Diskuze opět proběhne online, a to ve čtvrtek 7. 5. 2020 od 13 hod.
Úvodní debata: Vztahy se obnažily, nůžky rozevřely, otazníky přibyly
Co zachovat, co udělat jinak (a lépe) a co přenést do běžné výuky? V úvodním setkání zazněla kritika, ale i ocenění řadě učitelům a rodičům. A také neziskovým organizacím, které zareagovaly snad nejpružněji. Debatu si můžete poslechnout zde.
První ze série česko-slovenských debat proběhla virtuálně ve čtvrtek 30. 4. 2020. Diskutovali při ní:
- Petra Mazancová / Učitelská platforma (ČR)
- Lenka Hečková / zástupce rodičů, ČOSIV (ČR)
- Katarína Makara / fcb skupina Zavretá škola (SR)
- Viktor Križo / Slovenská komora učiteľov(SR)
V čem se diskutující v České republice i na Slovensku shodovali?
- Zatímco v běžné výuce známkování nabízí možnost žáka donutit, aby dělal v hodině to, co učitel chce, v online světě to nefunguje. Do značné míry se rozpadl mocenský model vyučování a krize zdůraznila nutnost posilování demokratického rozhodování ve školství. (Viktor Križo)
- Základní zkušenost je, že pokud nemáte se svými žáky vztah, tak to učení nefunguje. To platí i o učení na dálku. (Petra Mazancová)
- Řada rodičů nemá ke vzdělávání svých dětí kapacity, kompetence ani čas. Je to třeba respektovat. Silně to znevýhodňuje rodiny s větším počtem dětí. (Lenka Hečková)
- Je důležité pamatovat i na rodiny a děti, které nemají možnost online připojení a připravit pro ně místo, kde mohou dostávat materiály ve fyzické podobě. (Katarína Makara)
Co diskutující doporučují do budoucna:
- Je i do budoucna třeba zachovat individuální přístup k dětem a rodinám. Zároveň si mnoho rodičů uvědomilo, jak důležitá je psychická pohoda dítěte a pocit bezpečí a že je to důležitější než výkon a jedničky. (Lenka Hečková)
- Bylo by skvělé, kdyby rodiče zůstali v režimu zvýšeného zájmu o to, co se ve škole děje. Pokud se má naše vzdělávání měnit, je rodičovský tlak na změnu nutný. (Petra Mazancová)
- Udržujme tu atmosféru spolupráce uvnitř online komunity. Ochotu pomoci druhému při řešení jeho problému bez ohledu na to, zda je to rodič, učitel, odborník (Katarína Makara)
- Pokud vidíme, že něco umí udělat žák samostatně, neberme mu tuto možnost. Pokud vidíme, že něco umí dobře vyřešit škola, nesnažme se to rozhodovat z úrovně ministerstva. Více subsidiarity školství prospěje. (Viktor Križo)
Výše uvedené příspěvky diskutujících zaznamenal moderátor debaty SKAV, Tomáš Feřtek, který za sebe situaci zhodnotil následovně: „Distanční vzdělávání v nahotě ukázalo vztahy v systému. Nejen uvnitř tříd a škol, ale i ve vztahu škol a ministerstva. Ukázalo omezenou funkčnost direktivního řízení. Náraz nutnosti zavést distanční vzdělávání zvýraznil rozdíly mezi školami. Ve schopnosti zvládnout techniku, ale i v přístupu k obsahu vzdělávání, zadávání úkolů a podobě hodnocení.“