Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
13. května 2020 / Tisková zpráva

Česko-slovenské debaty o vzdělávání: Pryč s balastem v učivu, podpora pomáhá víc než direktivy

Tam, kde distanční výuka fungovala, si učitelé dovedou představit, že online nástroje budou využívat i v budoucnu. Nouzový stav posílil přesvědčení, že učiva v kurikulu je příliš, to se musí změnit. Bude třeba hledat souvislosti mezi obory, aby byla výuka efektivnější. A je potřeba najít rovnováhu mezi direktivami a autonomií škol. To jsou hlavní ozvěny druhé z česko-slovenských debat. Ředitelé a zřizovatelé škol v ní mluvili i o dosažitelnosti žáků v době uzavření škol a o komunikaci „v rámci sborovny“ a s rodiči.

Následující debata se posouvá na úroveň středních a vysokých škol. Na virtuálním stole leží aktuální témata jako přijímací řízení na VŠ anebo pojetí letošní maturity. Debaty se zúčastní na obou stranách prorektorky největších univerzit v ČR a na Slovensku a představitelé středoškolských unií. Za ČR prof. Radka Wildová a Viktor Schilke. Připojit se můžete v tradičním čase: ve čtvrtek 14. 5. ve 13:00 hodin zde.

Centralizovat nebo decentralizovat?

I tato otázka vyvstala v průběhu 2. česko-slovenské debaty. Na jedné straně zaznívá volání po větší subsidiaritě – co lze udělat na nejnižší úrovni, udělejme na nejnižší úrovni. Budeme pružnější, žáci samostatnější, motivovanější. Na druhé straně dochází k přetěžování ředitelů a pedagogů, kteří jsou zavaleni administrativou. Odborná podpora je roztříštěná a nedostatečně efektivní. Zvyšují se regionální rozdíly mezi školami.

„Některé školy si poradí i v nouzi, jsou aktivní, jiné vyčkávají na nařízení shora. Potřebují ukázat směr, podpořit. Krizová situace ještě zvýraznila jakési vakuum mezi státem a školami a absenci podpůrného systému. Je dobře, že na tento problém reaguje jedna z priorit Strategie 2030+, podle níž se má zavést střední článek ve vzdělávání. Ten by mohl poskytnout školám odbornou podporu a odlehčení od byrokracie.“ říká Silvie Pýchová, výkonná ředitelka SKAV.

Co řekli účastníci debaty

  • Zásadní moment bylo uvědomění si naprosté nezbytnosti redukce učiva. Je to jako když doma shromažďujete krámy, manželka vám říká, abyste je vyhodili, ale vy je máte rádi a nechcete se jich zbavit, i když jich máte plný byt a všude to překáží. Jenže pak se stěhujete a přijede jen malý náklaďák. A vy se musíte okamžitě rozhodnout, co je to důležité. Přesně v téhle situaci jsme se v distančním vzdělávání ocitli a zjistili jsme, že bez spousty zbytečností v učivu se obejdeme velmi snadno. (Michal Černý)
  • I na Slovensku je nutná redukce učiva a navázání mezipředmětových vztahů, i my máme v osnovách spoustu balastu. Potřebujeme více času na sdílení a debatu a hodilo by se, aby byla k dispozici výuková videa, která by se dala využít v takovém modelu vyučování. Kromě jiného se ukázalo, že máme špatné učebnice, které látku vysvětlit neumí a nehodí se k samostatné práci. (Alena Petáková)
  • Na Slovensku unie místních samospráv vytvořila portál pro výměnu zkušeností mezi zřizovateli. Osvědčily se terénní služby, které zprostředkovávaly komunikaci s dětmi ze skupin obyvatel, které nejsou on-line dostupné. (Zuzana Koreňová)
  • Pokud jde o subsidiaritu, reakce jsou rozporné. Část škol a ředitelů po nařízeních shora volala. Cestu mezi direktivami a svobodou škol ještě budeme hledat. (Milan Vácha)

Druhá ze série česko-slovenských debat proběhla opět virtuálně ve čtvrtek 7. 5. 2020. Diskutovali při ní:

  • Michal Černý / Asociace ředitelů ZŠ (ČR)
  • Milan Vácha / starosta, Psáry (ČR)
  • Alena Petáková / Združenie základných škôl Slovenska (SR)
  • Zuzana Almáši Koreňová / vedúca odboru školstva, Zvolen (SR)

Shrnutí 2. česko-slovenské debaty o současné situaci ve vzdělávání od Tomáše Feřteka, který diskuzi ředitelů a zřizovatelů 7. 5. moderoval, najdete na facebooku. K dispozici jsou i nahrávky obou předchozích debat. Pokračujeme ve čtvrtek 14. 5.2020 ve 13:00 hodin.

ilustrace foto KS - SKAV
25. dubna 2025
Nestabilní životní podmínky mají přímý dopad na vzdělávací šance, netýkají se přitom malého počtu dětí – v ČR žije v bytové nouzi přes 160 tisíc lidí (z toho přes 60 tisíc dětí), dalších 300 tisíc občanů ČR je ztrátou bydlení přímo ohroženo. V Senátu i proto nyní čeká na schválení dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení. Experti a expertky diskutovali u kulatého stolu SKAV a EDUin o negativních dopadech bytové nouze na vzdělávání dětí i o tom, zda a jak případně Zákon o podpoře bydlení vytváří podmínky pro potřebné systémové řešení.
deti konfety - SKAV
25. února 2025
Zveřejnili jsme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma: Jak budeme učit wellbeing? V rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je téma wellbeingu zařazeno mezi povinné výstupy učení, a to hned v několika oblastech. Povinně se podle něj mají děti v 1. a 6. ročnících základních škol učit od školního roku 2026/27.
sipky nohy - SKAV
5. února 2025
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) vyjadřuje znepokojení nad záměrem Ministerstva školství převést financování ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) na zřizovatele škol. Připojuje se proto k veřejné výzvě ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností.
lide nadhled - SKAV
7. ledna 2025
Během vánočních prázdnin schválilo ministerstvo školství revidované rámcové vzdělávací programy pro předškolní (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). S finální podobou dokumentu, podle nějž mají první školy dobrovolně začít vyučovat už od září 2025 a od školní roku 2026/27 povinně, bude mít odborná veřejnost příležitost se seznámit až od 14. ledna, kdy MŠMT dokument zveřejní.

Všechny zprávy