Publikace

ikona_Tiskova-zprava
10. září 2010 / Publikace

Kdy a jak měnit kurikulum

Diskuse o revizi kurikula1, které byly zahájeny na půdě MŠMT ČR (dále také jen ministerstvo) a Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (dále také jen VÚP), vedly Stálou konferenci asociací ve vzdělávání (dále jen SKAV) k formulování společného stanoviska na tuto věc. Studie, která je výsledkem odborné debaty členských organizací SKAV, si neklade za cíl podat vyčerpávající vodítko k této otázce, ale upozorňuje na některé zásadní momenty, které by neměly být při plánování celého procesu opominuty, nebo k nimž by mělo ministerstvo zaujmout jasný postoj.
Zároveň považujeme za důležité hned v úvodu říct, že snahu zahájit proměnu kurikula debatou o cyklu revizí vnímáme jako nekoncepční. Jako nezbytný krok se nám jeví provést nejprve revizi cílů vzdělávání, jejichž chápání je dosud nejednotné a chybí zastřešující strategický dokument, který by je formuloval (viz dále).
Nicméně je-li nyní otázkou diskuse právě téma revize kurikula, bylo naší snahou přispět k ní odborným názorem, byť na nutnost věnovat se nejprve dalším koncepčním krokům upozorňujeme dále ve studii a považujeme jejich provedení za podmínku úspěchu samotné revize kurikula.
Studie má tři části. První část prezentuje nejdůležitější doporučení a shrnutí problematiky. Druhá část se věnuje obecně tématu změny a nabízí k diskusi několik postřehů k tomu, jak změnu, do níž řadíme i revizi kurikula, efektivně řídit. Smyslem této kapitoly není suplovat odborné teoretické publikace o managementu změny, ale upozornit na některé zajímavé souvislosti, které by nás měly při revizi kurikula zajímat. Závěrečná část nabízí jeden z pohledů na cyklus revizí kurikula a věnuje se postupně všem fázím tohoto procesu.
Věříme, že náměty uvedené ve studii přispějí k diskusi (nejen) o tématu revize kurikula a že se k této debatě připojí další instituce a odborníci.

Všechny publikace