Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
15. 2. 2022 / Tisková zpráva

Jaká data potřebujeme, abychom uměli posoudit, zda se daří zlepšovat učení dětí?

Praha 15. února 2022 – Rada Partnerství pro vzdělávání 2030+ po roční intenzivní diskusi schválila soubor klíčových indikátorů, s jehož pomocí bude možné monitorovat a vyhodnocovat vývoj vzdělávacích výsledků, wellbeingu a rovných šancí dětí, žáků a studentů v ČR. Pro Partnerství 2030+ jej vyvinula společnost PAQ Research Daniela Prokopa.

Indikátory Partnerství 2030+ umožní průběžně sledovat a vyhodnocovat dostupná data na národní i na regionální úrovni. Indikátory budou využívat například organizace, které se chtějí aktivně zapojit do spolupráce na Strategii 2030+ v rámci tzv. Okresních partnerství pro vzdělávání 2030+. Jde o obce s rozšířenou působností, dobrovolné svazky obcí, kraje a další aktéry ve vzdělávání, kteří chtějí společnými silami zvýšit dopad svých aktivit na kvalitu vzdělávání dětí a chtějí zajistit udržitelnost územní spolupráce nastartované projekty MAP a KAP (Místní a Krajské akční plány rozvoje vzdělávání).

Hodnoty indikátorů Partnerství 2030+, pro které se již nyní v ČR sbírají data, budou k dispozici ve veřejně přístupné internetové aplikaci mapavzdelavani.cz, kterou PAQ Research spouští pro všechny 16. února. Během roku 2022 pro ně bude v této aplikaci vytvořen samostatný modul. Pro další z navržených indikátorů se data zatím nesbírají, přestože jsou pro hodnocení kvality vzdělávání vysoce relevantní. U těchto indikátorů Partnerství 2030+ doporučuje, aby jejich monitoring ČR zahájila.

Soubor indikátorů je také příspěvkem k odborné diskusi o podobě Monitorovacího rámce Strategie 2030+, který připravuje ministerstvo školství a který má být zveřejněn v průběhu roku 2022.

Partnerství pro vzdělávání 2030+ založilo sedm významných platforem ve vzdělávání. Spolu se svými odbornými partnery chtějí aktivně přispívat k naplnění Strategie 2030+ a spolupracovat se státem na zlepšování učení dětí a na snižování nerovností.

“Organizace zapojené do Partnerství 2030+ se shodly na tom, jaké indikátory budou společně využívat pro monitoring a vyhodnocování toho, jak se zlepšuje učení dětí na národní i regionální úrovni. To považuji za velký úspěch,” říká vedoucí pracovní skupiny Střední článek Partnerství pro vzdělávání 2030+ Vladimír Srb.

“Je obtížné efektivně pomáhat žákům v učení bez toho, abychom věděli, kde jsou jejich slabší a silnější stránky a jak se zlepšují v čase. Indikátory, na kterých pracoval PAQ Research a Partnerství 2030+, by měly řadě organizací působících ve vzdělávání a lokálním leaderům poskytnout praktický nástroj pro vyhodnocování pokroku žáků na regionální úrovni. Věříme, že jim pravidelný monitoring výsledků a wellbeingu pomůže co nejlépe cílit jejich práci a úsilí,” říká analytik Václav Korbel z PAQ Research.

ilustrace foto KS 4 - SKAV
1. prosince 2025

Školní metodici a metodičky prevence se při své práci musí vyrovnat se zhoršujícím se duševním zdravím dětí a dospívajících i řadou nových témat: od rizik spojených s digitálními technologiemi po otázky spojené s LGBTQ+ problematikou. Vzdělávací systém jim ale nedává dostatečnou podporu. Tématům, která ve školách řeší, zvyšujícím se požadavkům na jejich odbornost i podmínkám, které mají pro svou práci, se bude věnovat Kulatý stůl SKAV a EDUin.

Všechny zprávy