Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
3. 4. 2024 / Tisková zpráva

Začala veřejná konzultace k návrhu revidovaného kurikula. Je to diskuze o tom, jak by mělo vypadat vzdělávání pro rychle se měnící svět

Praha 3. dubna 2024 – Revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP) vstoupila do další fáze. Národní pedagogický institut (NPI), který nese za úpravu kurikula zodpovědnost, zahájil veřejnou konzultaci k pracovní verzi vznikajícího dokumentu a otevřel ji k připomínkám pro odbornou i laickou veřejnost.

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) se problematice RVP a jeho revize věnuje dlouhodobě a systematicky. Jako střešní platforma sdružující téměř čtyři desítky asociací a organizací působících v různých oblastech vzdělávání pojmenovala svou vizi pro revidované kurikulum v řadě odborných stanovisek, včetně Revize RVP podle SKAV. V těchto dokumentech byly na základě dlouhodobé práce zapojených pojmenovány základní principy, na nichž by nové kurikulum mělo být postaveno.

RVP pro revizi:

  • má být plně zacíleno na rozvoj kompetencí,
  • má systematicky rozvíjet wellbeing každého žáka a učitele,
  • má podporovat naplňování inovativních přístupů ke vzdělávání
  • má vést k autonomii žáků a individualizaci vzdělávání.

„RVP má svým obsahem reagovat na aktuální výzvy současného světa, které vyžadují zásadní proměnu vzdělávání, abychom dokázali lépe zvládat a ovlivňovat změny. Potřebujeme pomoci mladým lidem osvojit si takové znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty – kompetence, které jim umožní orientovat se v měnícím se světě a spolu s ostatními přispívat k tomu, aby byl lepší. Vzdělávání musí posilovat jejich sebedůvěru, odolnost a empatii, usnadňovat komunikaci a spolupráci, rozvíjet kritické a informatické myšlení a kreativitu, vést k environmentální a sociální odpovědnosti, sounáležitosti a aktivnímu občanství. Po takové proměně volají nejen mezinárodní dokumenty a modernizovaná zahraniční kurikula, ale také Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Oceňujeme možnost v rámci veřejné konzultace vstoupit do procesu přípravy RVP prostřednictvím připomínek a odborného pohledu pracovní skupiny RVP SKAV. Tuto možnost vítáme jako příležitost pro participativní zapojení odborné veřejnosti,“ říká ředitelka SKAV Petra Keprtová.

„Kurikulum definuje, čo by malo byť cieľom vzdelávacieho systému krajiny. Čo sa očakáva, čo by malo byť výsledkom vzdelávania. Usmerňuje prácu žiakov a celého systému,“ Michaela Horváthová, expertka na tvorbu kurikula, spoluzakladatelka organizace Beyond Education zabývající se rozvojem a měřením kompetencí, z kampaně Spolu o kurikulu: Revize RVP ZV.

Potřebujeme pomoci mladým lidem osvojit si takové znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty – kompetence, které jim umožní orientovat se v měnícím se světě a spolu s ostatními přispívat k tomu, aby byl lepší. Vzdělávání musí posilovat jejich sebedůvěru, odolnost a empatii, usnadňovat komunikaci a spolupráci, rozvíjet kritické a informatické myšlení a kreativitu, vést k environmentální a sociální odpovědnosti, sounáležitosti a aktivnímu občanství.

Z odborného stanoviska Revize RVP podle SKAV, únor 2022

Kulaty stul SKAV a EDUin prosinec 2025 instagram 1 1 - SKAV
12. prosince 2025

Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma Školní metodici a metodičky prevence v měnícím se světě poukázal na dlouhodobě přehlížený problém. Na učitele a učitelky v této roli jsou kladeny stále větší nároky, pro svou práci ale nemají zajištěny základní podmínky a nezměnily to ani poslední novely školské legislativy. Ty dále rozšířily oblast, za kterou nesou školní metodici a metodičky prevence (ŠMP) odpovědnost, nezohlednily ale jejich dlouhodobý požadavek, aby zákonodárci zohlednili časové nároky jejich práce. ŠMP tak budou muset vedle zajišťování preventivních programů a řešení krizových situací souvisejících například se šikanou nadále “odučit” takřka stejný počet hodin jako ostatní členové pedagogického sboru.

ilustrace foto KS 4 - SKAV
1. prosince 2025

Školní metodici a metodičky prevence se při své práci musí vyrovnat se zhoršujícím se duševním zdravím dětí a dospívajících i řadou nových témat: od rizik spojených s digitálními technologiemi po otázky spojené s LGBTQ+ problematikou. Vzdělávací systém jim ale nedává dostatečnou podporu. Tématům, která ve školách řeší, zvyšujícím se požadavkům na jejich odbornost i podmínkám, které mají pro svou práci, se bude věnovat Kulatý stůl SKAV a EDUin.

Všechny zprávy