Dokument vydávají Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a aktéři zapojení v neformální síti Spolu k implementaci kurikula, kterou SKAV iniciuje. Je v něm pojmenováno 17 oblastí, které musí být v rámci implementace revidovaného RVP zvažovány, pokud má mít kurikulární reforma na rozdíl od předcházejících pokusů dopad nejen na některé školy, ale na celý vzdělávací systém, na každou školu a na každého žáka a žákyni. Ke každé z těchto oblastí je již nyní připojen výčet příkladů dobré praxe využitelný jako inspirace, ambicí tvůrců dokumentu je tento výčet v příštích měsících doplnit o další příklady z praxe.
Iniciativa stojící za dokumentem Cesta ke změně vzdělávání navazuje na dlouhodobou činnost pracovní skupiny SKAV k problematice RVP. V jejich perspektivě je implementace kurikula vnímána jako komplexní a dlouhodobý proces, který bude vyžadovat mimo jiné i řadu legislativních změn nebo změnu mindsetu řady aktérů zapojených do vzdělávacího systému.
„Vnímám reformu jako velkou příležitost, ale i jako hrozbu. Nemám tím na mysli toliko text nového kurikula, jako spíš proces, který bude s jeho implementací spojený. Bude podpora ze strany systému dostatečná? Vznikne kvalitní prostor, kde budou členové školních komunit společně přemýšlet nad strategickým směřováním svých škol? Nebo to nakonec bude spíš formalita, kterou provází spoustu dobře míněného úsilí, ale dopad do škol bude mizivý? Věřím, že doporučení, která přináší náš dokument, mohou přispět k tomu, aby převážila ta první varianta. Klíčem pak podle mne bude schopnost aktérů napříč vzdělávacím spektrem spolupracovat a podporovat školní komunity – aby spolu dokázaly mluvit o tom, jak si své školy představují a co pro to mohou společně udělat,“ říká Ondřej Horák, ředitel Centra občanského vzdělávání, který se podílel na přípravě dokumentu Cesta ke změně ve vzdělávání.
„Klíčové pro to, aby byly naše děti, ale i my a celé Česko, potažmo celá Evropa, dobře připraveny a lépe zvládaly výzvy rychle se měnící a nejisté budoucnosti, je zaměření kurikula na rozvoj kompetencí. Nabádá nás k tomu i doporučení Evropské rady z roku 2018, které definuje osm klíčových kompetencí pro celoživotní učení – tedy takových které budeme pro úspěšné zvládání budoucnosti potřebovat všichni neustále tříbit. Patří mezi ně nejen čtenářská a matematická nebo digitální gramotnost, ale i kompetence k podnikavosti (kreativitě, iniciativě). Jsem proto velmi ráda, že se podnikavost jako jedna z klíčových kompetencí explicitně objevuje i v novém RVP,“ oceňuje nové kurikulum Anna Kačabová z Asociace podnikavé Česko.
Výčet zahrnuje podněty pro řadu zásadních změn ve vzdělávacím systému v těchto 17 oblastech:
- Kvalitně napsané kurikulum včetně rozepsaných kompetencí
- Modelové školní vzdělávací programy (ŠVP)
- Učební opory
- Podpora vedení škol
- Profesní podpora pedagogů, vznik učících se komunit
- Místní školská správa odpovědná za kvalitu vzdělávání v území
- Využití stávající sítě Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání (MAP)
- Podpora ze strany České školní inspekce
- Dokončení proměny Jednotné přijímací zkoušky
- Dokončení proměny IT systémů a práce s daty
- Dostatečné zdroje celého systému
- Evidence-based přístup k řízení implementace RVP
- Komunikace revize RVP
- Budování personálních kapacit
- Podpora procesu revize RVP jako řízení změny
- Péče o to, aby opravdu všechny děti měly možnost dosáhnout svého maximálního potenciálu
- Podpora funkčních školských rad
Zdroje pro editory:
- Dokument Cesta ke změně vzdělávání je k dispozici zde.
- S odbornými stanovisky SKAV k revizi RVP se můžete seznámit zde.
- Více o konferenci Úspěch pro každého žáka 2024 zde.
Kontakt
Radka Hrdinová, mediální koordinátorka SKAV, radka.hrdinova@skav.cz, 603 177 791