Doporučení je v souladu se záměrem podporovat odborně školy a usnadnit zdravý psychosociální a fyzický rozvoj dětí ve vzdělávání. Zhmotňuje cestu k takzvanému „wellbeingu“, který byl jedním z hlavních témat i letošní konference Úspěch pro každého žáka. „Jsme rádi, že se tématu wellbeingu začíná věnovat ve vzdělávání stále více aktérů a my se je v rámci projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+ snažíme propojovat. Svůj podíl na tom, že je o toto téma zájem, má i současná situace, které nám připomněla, že psychická pohoda není v životě samozřejmostí. Tímto materiálem chceme upozornit na to, aby byla této oblasti ve školách, kam se děti vrátily po distanční výuce, věnována dostatečná pozornost a nabízíme v něm i konkrétní zdroje, odkud čerpat inspiraci,“ říká ředitelka SKAV Silvie Pýchová.
Stres, vztahy a seberegulace v praktických doporučeních
Žáci se vracejí do známého prostředí, ale nevědí, co se bude dít. Nasnadě jsou i otázky: Vydržela přátelství a vrátí se všichni? Obstojím? Zvládnu to?
Doporučení je praktickým a zároveň nadčasovým manuálem pro pedagogy. Odpovídá na konkrétní otázky, nabízí návody a cesty ke zdrojům dalších informací. Vybízí k průběžné a citlivé aplikaci dílčích opatření tak, aby jejich přispění k lepším vzdělávacím výsledkům, sounáležitosti v kolektivu, a tím i „wellbeingu“ jednotlivců bylo skutečně efektivní. Posilovat se má i odolnost každého dítěte a budovat schopnost jeho seberegulace. „Každá změna klade vyšší nárok na naši psychiku. Právě schopnost zvládnout sebe sama, své pocity a strachy je důležitá životní dovednost. Seberegulace nám pomáhá přizpůsobit se situaci, ve které se nacházíme. Děti, které pociťují stres, strach nebo frustraci se učit nedokážou. Proto je důležité nejprve podpořit jejich seberegulaci prostřednictvím péče o vztahy a častějšího zařazení pohybových aktivit a relaxačních cvičení do výuky. Časová investice se učitelům brzy vrátí ve formě lepšího soustředění dětí, většího klidu ve třídě a v konečném důsledku i lepších vzdělávacích výsledků,“ říká Lenka Felcmanová, vedoucí expertka pracovní skupiny, která tento materiál zpracovala.
Doporučení vystihuje žádoucí naladění žáků i učitelů – Těšíme se do školy – a je k dispozici na stránkách Stálé konference asociací ve vzdělávání (www.skav.cz).