Univerzity se snaží zjednodušit přijímací proces. „Není třeba se strachovat. Přijímací zkoušky na vysokou školu mohou studenti absolvovat i bez maturity. Její výsledky mohou zaslat později,“ řekla prorektorka Univerzity Karlovy prof. Radka Wildová v třetí česko-slovenské debatě. „Studenty mohu uklidnit, nikoliv ukolébat. Budeme hrát fér hru. Ve všech dobách, ale platí, že vybrat chceme ty nejlepší,“ dodala.
I na Univerzitě Komenského v Bratislavě proces přijímání na nové potřeby adaptovali. „Od začátku se na celý problém díváme z pohledu studenta. Upravujeme proces přijímání, včetně administrativy jako je například počet příloh potřebných k přihlášce a podobně,“ řekla prof. Zuzana Kovačičová, její prorektorka. „Podmínky pro přijetí se liší, změnily se i na základě aktuálního vývoje. Vše ale závisí na typu studijního programu. Na většině škol nastavují podmínky garanti studijních programů a až poté je schvaluje vedení školy“, doplnila.
Studenti nechtějí být „ten ročník bez maturity“
Maturitu tedy ano či ne? Názory poslední česko-slovenské debaty potvrzují, že svou roli v systému tento milník v životě studenta rozhodně má. Jak vidíme na Slovensku, lze ji pojmout různě, třeba čistě administrativním způsobem. „Maturita je ukončení jedné etapy studia. Současná krize ukázala potřebu znovuotevřít diskuzi o jejím skutečném smyslu pro studenty a pro jejich další uplatnění v životě. Určitě by se neměla pro všechny stát zatěžující formální procedurou, kterou je potřeba nějak zadminstrovat. Je žádoucí jí dát novou podobu, která nebude stát na memorování. Možností, jaké pojetí jí dát, je více. Může být postavená třeba na tom, v čem se studenti profilují a jak umějí řešit problémy.“ říká Silvie Pýchová, výkonná ředitelka SKAV ČR.
V „nové“ maturitě by se měla podle Viktora Schilkeho z České středoškolské unie odrážet odpovědnost samotných studentů za své vzdělávání a jejich připravenost na další cestu životem. Jeho kolega Richard Šafárik ze Středoškolské studentské unie Slovenska je naopak spokojen se současným administrativním pojetím maturity na Slovensku, která by mohla lépe zohlednit úroveň dlouhodobé práce studentů.
Co ještě bylo řečeno k maturitám
Potřebujeme (na VŠ) decentralizované rozhodování. V ČR je svoboda určit si kritéria pro přijetí, některá vůbec maturitu neobsahují. Bude to velkým předmětem diskuze. Pro studenty jsou tedy rozhodující přijímačky. Někteří studenti maturity chtějí, je to pro ně důležité nebýt jako „Ročník bez maturity“. (Radka Wildová)
Zrušení slohové části? Ne pro všechny studenty to bude stačit. U ústní zkoušky může být problém s cizími jazyky. ČSU poslala otevřený dopis se žádostí o posunutí přijímací zkoušky. (Viktor Schilke)
Překvapilo nás, že my jsme ti, co našli řešení jako první. Jsem fanouškem administrativní zkoušky, je výsledkem dlouhodobé práce. Ústní maturita nemá až takový smysl, nehodnotí dlouhodobou práci, administrativní řešení je možná dokonce nejlepší. (Richard Šafárik)
ČR studenti můžou díky maturitě mít i výhodu, neboť si zažili předstoupení před komisí a obhájili si své učení. (Zuzana Kovačičová)
21. května počtvrté na téma: Digitalizace ve výuce
Série květnových online debat přenášených živě pokračuje již tento čtvrtek 21. května 2020 od 13:00 hodin. O tom, jakou roli mohou mít technologie ve vzdělávání, a co nám v tomto směru ukázal nouzový stav, budou diskutovat zástupci studentů vysokých škol a IT firem z České republiky a ze Slovenska. Českou stranu zastoupí Eva Pavlíková, provozní ředitelka Česko.Digital, a Markéta Popelářová, studentka PedF UK a zástupkyně studentské organizace Otevřeno. Diskuzi je možné sledovat na facebookové stránce SKAV nebo prostřednictvím online platformy Microsoft Teams na linku https://aka.ms/skav