Michael Fullan v přeložené studii pojmenovává důvody, proč se v posledních desetiletích nedaří dosáhnout systémové změny v systému vzdělávání, který považuje za zastaralý. Především ale navrhuje, jak změnit paradigma a díky tomu skutečně dosáhnout reformy vzdělávacího systému, kterou považuje za nezbytnou podmínku budoucí prosperity této společnosti.
Autor se v publikaci vyjadřuje k řadě dilemat, která jsou aktuálně diskutována i v českém prostředí, jako je rostoucí nerovnost v přístupu ke vzdělání, problematika hodnocení a klasifikace nebo důsledky “rozřazování” žáků na základě testů zaměřených na nacvičené akademické znalosti.
Kdo je Michael Fullan
Ředitel organizace New Pedagogies for Deep Learning je celosvětově uznávanou autoritou v oblasti reformy vzdělávání. Svým dlouholetým úsilím pomáhá dosáhnout morálního cíle definovaného jako „učení pro všechny děti“. Jako emeritní profesor a bývalý děkan na Ontario Institute for Studies in Education (OISE) na University of Toronto radí Michael tvůrcům politik a regionálním lídrům po celém světě, jak vést v oblasti vzdělávání. V prosinci roku 2012 obdržel Řád Kanady. Je držitelem čestných doktorátů z několika světových univerzit.
“Doba covidová, implementace S2030+, velké revize RVP … Ať chceme nebo nechceme, vzdělávání v České republice prochází proměnou, která tady dlouho nebyla. Je s tím spojeno mnoho rizik, ale také velká šance. Ve chvílích velkých změn je potřeba jistého strategického nadhledu a pozitivní vize, abychom v těch změnách neztratili ten hlavní cíl: zlepšení učení každého žáka. Studie Michaela Fullana tak nemohla vyjít v lepší dobu,” říká k vydávané studii profesor Arnošt Veselý, vedoucí Centra pro sociální a ekonomické strategie
Fakulty sociální věd Univerzity Karlovy a spolutvůrce Hlavních směrů Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+.