Tisková zpráva

ikona_Tiskova-zprava
17. června 2022 / Tisková zpráva

Do Partnerství pro vzdělávání 2030+ má vstoupilo šest nových organizací. Cílem spolupráce je zlepšování učení dětí a snižování nerovností

Praha 17. června 2022 – Před dvěma lety podepsali zástupci sedmi partnerských organizací memorandum, které položilo základy pro Partnerství pro vzdělávání 2030+. Přihlásili se k cílům Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ jako k cestě, jak zvyšovat vzdělávání, které považují za základní podmínku pro rozvoj prosperující a soudržné společnosti. Již dva roky společně pracují na zlepšování učení dětí a na snižování nerovností.

Nyní se k nim připojuje šest dalších partnerů:

  • Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden
  • Cyril Mooney Education
  • Nevypusť duši
  • PAQ Research, z. ú.
    (odborní partneři)
  • Asociace krajů České republiky
  • Národní ústav duševního zdraví
    (konzultační partneři)

Zapojené organizace spolupracují v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+ především ve dvou prioritních oblastech vyplývajících ze Strategie 2030+, a tou je wellbeing dětí i učitelů a rozvoj konceptu tzv. okresní partnerství, jehož cílem je vytvořit v rámci jednotlivých regionů podpůrnou síť pro školy. S novými členy na hledání cest pro rozvoj vzdělávání v rámci Partnerství 2030+ spolupracuje 7 zakládajících, 11 odborných a 4 konzultačních partnerů.

8. června 2022 se také uskutečnilo výroční Zasedání Rady Partnerství, kde zástupci zakladatelských platforem vyhodnocovali, nakolik se Partnerství podařilo dosáhnout stanovených cílů pro 2. rok, a členové Rady také diskutovali o cílech pro 3. rok, který začne v září 2022. Mezi zakladatelské platformy Partnerství pro vzdělávání 2030+ patří: Asociace krajských vzdělávacích zařízení, Asociace ředitelů základních škol ČR, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, Česká rada dětí a mládeže, Nadační fond Eduzměna, Národní síť Místních akčních skupin České republiky, SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání).

“Doufám, že se nám podaří rozvíjet nástroje, které nám umožní dlouhodobě sledovat, co se děje ve vzdělávací soustavě, a tlačit díky tomu na centrální i regionální aktéry. Jsem rád, že můžeme spolupracovat, protože my tyto nástroje sice pomáháme navrhnout, ale nemáme kapacitu dostat je k regionálním aktérům a v Partnerství vidíme synergii silných organizací,” říká Daniel Prokop z PAQ Research.

“My jsme nyní ve specifické situaci, máme už docela dobrou soustavu dat, ale chybí je poslední úroveň, a to je znalost systému a toho, čeho bychom měli dosáhnout. Data sama o sobě nedávají informaci o systému a o tom, co by se mělo posunout. Na základě spolupráce s Partnerstvím a dalšími organizacemi, které propojují aktéry v území po odborné stránce, si na základě dat můžeme udělat obrázek o vzdělávání na různých úrovních samosprávy a na různých typech škol,” řekl pražský radní pro školství Vít Šimral, který memorandum podepisoval za Asociaci krajů.

“Do Partnerství 2030+ vstupujeme, protože si uvědomujeme, jak roste zátěž způsobovaná duševními onemocněními. Vidíme, jak se kvalita života se ztrácí tím, že děti nevybavujeme znalostmi a schopnosti, jak být duševně zdravé, jak eventuálně hledat pomoc, jaký mít k duševnímu zdraví postoj. S duševními onemocněními to dnes máme podobně jako s novorozeneckou úmrtností v polovině minulého století. Vnímáme je jako součást života, ne jako onemocnění, se kterým se dá něco dělat. Většinou se přitom rozvíjí v mladé dospělosti a my se proto dlouhodobě snažíme, aby duševní zdraví bylo tématem napříč školstvím,” říká ředitel Ústavu duševního zdraví Petr Winkler.

“Naše poradenská práce se proměňuje. I když jsme primárně diagnostické zařízení, které vytváří podporu pro vzdělávací systém, velkou část naší práce tvoří opečování duševního zdraví našich klientů. Děti se chovají podle toho, co prožívají, a není to jen o školní pohodě, ale o posilování odolnosti dětí,“ říká Jana Hlavová, předsedkyně Asociace pracovníků Pedagogicko-psychologických poraden.

„Co můžeme nabídnou je provádět školy postupy a efektivními nástroji, jak prohlubovat spolupráci. Nestačí, že o sobě partneři v rámci systému vědí, musí mít nástroje, které jim umožní spolupracovat a posouvat spolupráci dál, ať už jsou to supervize, mentoring nebo vrstevnické učení, do kterého jsme velmi zapálení, nebo propojování sociálních pracovníků nebo učitelů,“ říká Linda Jandejsková, ředitelka Cyril Mooney Education.

„Nevypusť duši je stále ještě mladá organizace, a u toho se zastavím, protože co přinášíme do Partnerství, to jsou mladí, budoucí i stávající, profesionálové napříč pomáhajícími profesemi. My je vzděláváme nad rámec toho, co dostanou na univerzitách, a zároveň je propojujeme, což vnímáme jako zásadní, co můžeme přinést. Poskytujeme jim možnost pracovat multidisciplinárně už od prvního ročníku na vysoké škole,“ říká Marie Solomonová z Nevypusť duši.

Zdroje pro editory:

Více o Partnerství pro vzdělávání 2030+ se dočtete zde.
Memorandum o Partnerství pro vzdělávání 2030+ zde.

Publikace Indikátory pro vyhodnocování klíčových výsledků vzdělávacího systému ČR si můžete stáhnout zde. (Soustavu indikátorů navrhl ve spolupráci s Partnerstvím 2030+ PAQ Research.)

Publikace Jak zlepšovat učení, wellbeing a rovné šance žáků v ČR prostřednictvím středního článku a dalších opatření shrnula výsledky pracovních skupin za první rok, zde.

Všechny zprávy