Odborné stanovisko

ikona_Tiskova-zprava
12. 5. 2021 / Odborné stanovisko

Prohlášení SKAV k uzavírání škol v době pandemie

Jsme svědky zcela ojedinělé situace, kdy školy na celém světě čelí opatřením souvisejícím s pandemií koronaviru. Mezi státy existují poměrně velké rozdíly. Jen málo z nich dokázalo zabránit šíření viru bez omezení přímého kontaktu žáků a učitelů během prezenční výuky. České děti čelí jednomu z vůbec největších omezení pravidelné školní docházky i mimoškolních aktivit, včetně těch, které se odehrávají ve venkovním prostředí.

Naprostá většina vlád si uvědomuje, jak závažné dopady na budoucnost má každé zhoršení výukových výsledků, nejen v oblasti ekonomické, ale i sociální. Samotná distanční výuka nedokáže cíle výuky beze zbytku naplnit a žáci i studenti se potýkají s mnohými psychickými a zdravotními problémy. Ztrácejí motivaci k učení. Nerovnosti se radikálně prohlubují.

Všechny státy proto při nastavování povinných opatření deklarují školství jako svou nejvyšší prioritu s tím, že je naprosto nezbytné prezenční výuku omezovat co nejméně. To se týká i naší vlády. Členové SKAV navzdory tomu se značnými obavami zjišťují, že tento závazek je u nás z větší části jen teoretický, praxe vypadá odlišně.

V současnosti se nacházíme ve fázi rozvolňování opatření a částečného otevírání škol, které postrádá jasný záměr a nezpochybnitelná vědecky podložená pravidla. Zdá se, že školství k prosazování oprávněných zájmů chybí lobbistická síla. Zpočátku to dokonce vypadalo, že „na fotbal se bude smět, do škol ne“. Stát stanovuje školám podmínky pro fungování, a přitom jim neposkytne nástroje k jejich splnění (např. nejistoty v souvislosti s testováním). To je stav, který je nejen nepřijatelný, ale nemá být ani představitelný. Neexistuje plán, jaká opatření mohou školy v závislosti na vývoji této či příští pandemie očekávat.

Jako členové organizací sdružených ve SKAV považujeme tento stav za zcela neudržitelný, a vyzýváme proto vládu ke skutečnému a viditelnému přehodnocení priorit tak, aby školství bylo skutečnou prioritou. Aby přistoupila k systémovému řešení a představila jasně definovaný plán řešení pandemických situací využívající všech možností moderních přístupů ke vzdělávání (jako je využívání technologií či výuka venku při dodržení všech hygienických a epidemiologických pravidel). Je nezbytné, aby takový plán existoval již pro současný návrat žáků a studentů do škol, především však pro následující školní rok 2021/2022.

Členské organizace SKAV podepsané pod tímto prohlášením:

Asociace lesních mateřských škol, Asociace malých inovativních škol, Česká asociace science center, Česká středoškolská unie, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, Expertní komora kariérového poradenství, JA Czech, Jednota školských informatiků, JOB, Lipka, Mezinárodní cena vévody z Edinburghu, NaZemi, Otevřeno, Post Bellum, Síť středisek ekologické výchovy Pavučina, Step by step ČR, TEREZA – vzdělávací centrum, Učitelská platforma

ilustrace foto KS 2 - SKAV
13. listopadu 2025
Ve Stálé konferenci asociací ve vzdělávání (SKAV) věříme, že každé dítě a každý dospělý mají mít podmínky, aby mohli plně rozvíjet svůj potenciál, najít své místo ve společnosti a prožít spokojený život. Usilujeme o společnost, která je sociálně soudržná, spravedlivá, ohleduplná ke všem živým bytostem a životnímu prostředí, založená na svobodě a zodpovědnosti každého jedince.
Navrh bez nazvu 10 - SKAV
4. září 2025
Vzdělávací politika České republiky dlouhodobě klade důraz na rozvoj klíčových kompetencí. Toto směřování odráží strategické dokumenty jako Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, respektuje rámec EU (např. Doporučení Rady EU z roku 2018 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení) a opakovaně se objevuje i v prohlášeních politických představitelů. Tato kontinuita vytváří dobré podmínky pro modernizaci vzdělávání.
lodicky origami - SKAV
31. října 2024
Ministerstvo školství navrhuje, aby měly základní školy povinnost vyučovat cizí jazyk (nejčastěji angličtinu) od 1. ročníku ZŠ a další cizí jazyk od 6. ročníku ZŠ. Požaduje také, aby se zvýšila cílová úroveň dosažených jazykových dovedností u cizího jazyka. Ministr školství Mikuláš Bek svůj návrh odůvodňuje zvýšením konkurenceschopnosti žáků.

Všechna stanoviska