
Milé kolegyně, milí kolegové,
přinášíme vám přehled klíčových událostí a témat z oblasti vzdělávání za měsíce červen a červenec.
V tomto sdruženém vydání se věnujeme zásadním změnám v Rámcových vzdělávacích programech, schválení Novely školského zákona Senátem Parlamentu ČR a novým dopadům DPH na další vzdělávání učitelů a učitelek. Dotýkáme se i nových povinností pro lobbisty a rovněž nové definice digitálního wellbeingu, na jejímž vzniku se podílely i naše členské organizace. Dále pro vás máme k nahlédnutí naši výroční zprávu za rok 2024 a letní výjezd SKAV.
Zároveň připomínáme, že sekce s názvem „Z naší členské základny“ pro novinky a příspěvky našich členských organizací je stále otevřena! Budeme velmi rádi, pokud se připojíte a podělíte se o vaše úspěšné projekty, inovativní myšlenky či další aktivity, které mohou inspirovat ostatní členy SKAV. Neváhejte nás kontaktovat a pomozte nám společně vytvářet platformu pro sdílení a vzájemnou inspiraci.
Na závěr bychom vám rádi popřáli krásné, rozmanité a pohodové prázdniny! I během letních měsíců se můžeme inspirovat Desaterem SKAV o vzdělávání, konkrétně bodem číslo pět: Učíme se od sebe navzájem. Děti se často učí více od svých vrstevníků než od dospělých, protože jsou si blíž věkem i vývojem. Mladší se učí od starších a ti se zase utvrzují ve svých znalostech a dovednostech tím, že je předávají dál, a navíc se učí pečovat o ty mladší. Tato vzájemná dynamika snižuje pravděpodobnost šikany a učí empatii. V rozmanité společnosti poznáváme skrze setkávání s jinakostí nejen šíři světa, ale i sami sebe a budujeme si vlastní identitu. Vzájemné učení a respekt jsou klíčové pro využití potenciálu každého společenství.
Podnětné čtení
přeje
tým SKAV
Kalendář akcí a událostí:
- 4. 9. OK SKAV – Změna místa – Palác YMCA, Na Poříčí 1041, Praha 1, místnost BLUE SKY – 628
Nové RVP ZV v praxi: Kvalitní učební opory a podpora učitelů a učitelek jako klíč k úspěšné implementaci
Nově schválené Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání (RVP ZV) budou povinné od září 2027 pro 1. a 6. ročníky, což otevírá klíčovou fázi jejich implementace do všech škol. Identifikovali jsme proto 17 prioritních oblastí pro úspěšnou implementaci, které jsme podrobně popsali v dokumentu „Cesta ke změně ve vzdělávání“. Jedním z pilířů této změny jsou kvalitní učební opory, a to jak papírové, tak digitální, které musí akcentovat kompetenční a mezioborový tematický přístup. Je zásadní zajistit včasnou tvorbu pilotních učebních opor, které pak poslouží jako vodítko pro učitele. Neméně důležitý je i rozvoj otevřených vzdělávacích zdrojů a podpora učitelů a učitelek při zavádění těchto nových materiálů do výuky. Dále doporučujeme zavádění inovativních pedagogických přístupů, jako je projektové a badatelské vyučování. Nezbytná je rovněž reforma systému schvalování učebnic tak, aby systém garantoval odbornou kvalitu a soulad s RVP. Učební materiály musejí být dostupné pro všechny školy bez ohledu na jejich zřizovatele či rozpočet.
Pro hlubší vhled do aktuálních změn RVP je navíc možné využít záznamy ze série konferencí od Národního pedagogického institutu ČR (NPI).
Pro více informací sledujte naši FB stránku nebo se podívejte, jak vidí SKAV nové RVP.
Senát schválil Novelu školského zákona: Klíčový posun pro české školství
Senát Parlamentu ČR schválil Novelu školského zákona, což je zpráva, kterou s velkým zájmem a podporou přijímáme i my. SKAV sledoval projednávání novely již od jejího schválení Poslaneckou sněmovnou a připojil se k otevřené výzvě své členské organizace Učitel naživo, která byla iniciována s cílem podpořit přijetí tohoto klíčového legislativního kroku. Novela, jejíž předpokládaná účinnost je stanovena na 1. září 2025, má významný potenciál posunout české školství kupředu, přispět ke snížení nerovností a výrazně zlepšit wellbeing dětí i učitelů a učitelek. Díky této novele se poprvé v historii dostane systémové podpory všem 3500 provázejícím učitelům a učitelkám, kteří doprovází studující na praxích, a za svou práci budou finančně odměněni. Novela rovněž zajišťuje ukotvení a systémové financování pozic školních psychologů, speciálních pedagogů a sociálních pedagogů jako standardní součásti školních týmů, což je zásadní pro podporu wellbeingu žáků a budování příznivého klimatu. Školy vzdělávající děti z vyloučených lokalit navíc získají nárok na větší finanční podporu. Přestože novela přináší řadu pozitivních změn, celkem jich je téměř padesát, SKAV vnímá jako rizikový bod převod financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele. Celkově však novela představuje pro české školství významný posun a mnoho pozitivních přínosů. Pro více informací sledujte naši FB stránku.
Školy si za vzdělávání učitelů a učitelek připlatí
České školy se potýkají s novým problémem, jelikož si za další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) budou muset nově připlácet. Poskytovatelé vzdělávacích kurzů jsou totiž od nynějška nuceni připočítávat 21% daň z přidané hodnoty (DPH) ke svým službám. Tato změna je důsledkem novely vyhlášky z roku 2023, která výrazně omezuje systém akreditace DVPP. Dříve byly kurzy pro učitele osvobozeny od DPH, pokud měly akreditaci Ministerstva školství. Nyní však akreditaci mohou získat pouze rekvalifikační programy pro specifické profese, jako jsou například ředitelé škol nebo pedagogičtí asistenti. Kurzy zaměřené na profesní a osobní rozvoj učitelů tak už v systému DVPP akreditovány být nemohou. Poskytovatelé s obratem nad 2 miliony korun proto musí k ceně služeb přidávat DPH, což většinu z nich nutí k navýšení cen pro školy. Tento krok povede k výraznému zvýšení nákladů pro vzdělávací instituce. Milan Kotík z organizace AISIS upozorňuje, že akreditační systém je nyní velmi nejasný a vyžaduje jasnou interpretaci ministerstva. Tomáš Hazlbauer z Centra pro demokratické učení dodává, že situace vážně zatěžuje symbiotický vztah mezi státem a nevládními vzdělávacími organizacemi, přičemž finanční břemeno nakonec dopadne na samotné školy. Více informací naleznete v naší tiskové zprávě.
Z naší členské základny: Definice digitálního wellbeingu je konečně tady!
Konečně máme definici digitálního wellbeingu! Jedná se o klíčový krok k podpoře zdravého vztahu k technologiím. Nově definovaný digitální wellbeing je stav, kdy jedinec vnímá přínosy i rizika svého užívání digitálních technologií v aktuálních podmínkách. Na základě tohoto pochopení jsou digitální technologie integrovány do života tak, aby podporovaly celkové zdraví, osobní rozvoj a odpovědnost k sobě, svému okolí i světu. Tato komplexní definice zohledňuje pět klíčových oblastí wellbeingu: fyzické, kognitivní, emoční, sociální a spirituální. Na jejím vzniku se vedle dalších institucí podílelo také Partnerství pro vzdělávání 2030+, jehož jsme zakládajícím členem, nebo naše členské organizace Jules a Jim, z.ú. nebo Jednota školských informatiků (JSI). Děkujeme! Tato spolupráce ukazuje význam mezisektorového přístupu k tak důležitému tématu. Nová definice poslouží jako základ pro budoucí iniciativy a vzdělávací programy. Více se dočtete na webu Wellbeing ve škole.
RVP podle SKAV najdete v reels. Zabraňuje, umožňuje či podporuje nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání cíle, které si pro něj komunita SKAV určila? Sledujte to nyní také v našich reels! Vše o revizi RVP z dílny SKAV potom najdete na našem webu.
SKAV najdete také na Instagramu! Vedle Facebooku, Linkedin, Youtube a X nyní sledujte @skavcz a pomozte šířit náš obsah. Děkujeme.
Letní výjezd SKAV
Ve dnech 20. až 22. července se konal letní výjezd SKAV v nádherném prostředí NaNebi v Předklášteří. Setkání, kterého se zúčastnili zástupci z 37 členských organizací, včetně mnoha klíčových aktérů v oblasti vzdělávání, začalo nedělním odpočinkovým programem. Účastníci si prohlédli klášter, zapojili se do drobných dobrovolnických prací a ochutnali moravské víno. V pondělí se dále členové SKAV intenzivně věnovali reflexi strategie organizace, diskutovali o krizové komunikaci a práci svých pracovních skupin, které se zabývají jak rámcovými vzdělávacími programy (RVP), tak třídnickými hodinami, formálním a neformálním vzděláváním a odolností. Úterý bylo pak věnováno klíčovému tématu – měření dopadu SKAV a jejích členských organizací na vzdělávací systém, což představovalo významnou výzvu, které jsme se rozhodli postavit čelem. Během celého výjezdu panovala příjemná a tvůrčí atmosféra, která podpořila společné naplňování vize a hodnot SKAV, realizaci progresivních změn ve vzdělávání a vzájemné učení. Díky tomuto setkání byl vytvořen konsensus na klíčových tématech pro proměnu vzdělávání a bylo posíleno jejich společné prosazování na systémové úrovni. Fotografie a reels z akce naleznete na naší FB stránce a na našem Instagramu.
Zákon o lobbování
Zprostředkováváme vám materiál, zpracovaný kolegyněmi a kolegy z Glopolis, který se věnuje novým povinnostem souvisejícím s lobbováním. Klíčové informace naleznete v průvodci s názvem „Nové povinnosti pro lobbisty: Praktické tipy pro nevládky i občanské iniciativy“. Tento průvodce poskytuje základní orientaci v terminologii, přehled termínů a povinností, a také modelové příklady toho, co je a co není lobbing. Nový zákon o regulaci lobbování je účinný od 1. července 2025 a zavádí veřejný registr lobbistů (RELOB). Pro všechny, kteří se věnují lobbingu, je nyní zásadní být registrován/a v Registru lobbistů – RELOB na adrese relob.gov.cz. Návod k registraci je k dispozici zde. Zákon dopadá na veřejně aktivní neziskové organizace i neformální občanské iniciativy a přináší nové povinnosti. Nezapomeňte, že i neúspěšný lobbing se zaznamenává. V případě nejistoty Ministerstvo spravedlnosti doporučuje registraci.
Partnerství 2030+ společně s Národním pedagogickým institutem ČR před prázdninami představilo novou definici digitálního wellbeingu. Je výsledkem roční práce expertní skupiny, do níž byli zapojeni odborníci a odbornice z ministerstva školství, akademických institucí, České školní inspekce a neziskových i profesních organizací. Definice, na jejímž základě bude rozpracován systém opatření pro podporu digitálního wellbeingu ve školách, vychází pojetí pěti oblastí welleingu, jak k němu přistupuje pracovní skupina Wellbeing Partnerství 2030+. Školám, které se zapojují do Týdne pro wellbeing ve škole nebo jiných aktivit Partnerství 2030+, přišel do e-mailových schránek „wellbeingový“ newsletter, který nabízí užitečné odkazy pro evaluaci wellbeingu ve školním prostředí a také pozvánku na další ročník Týdne pro wellbeing ve škole. Ten se uskuteční 4. až 11. února 2026. Inspiraci nabízí také záznam červnové online konference Jak využít společenství obcí pro zlepšování vzdělávacích výsledků a rovných šancí žáků? V kontextu příprav pilotního ověření místní školské správy představil Marek Jetmar z ministerstva vnitra institut nově vznikajících společenství obcí, následovala panelová diskuse. V novém školním roce bude pracovní skupina Místní školská správa připravovat metodiku pro zřizovatele škol, která ukáže, jak potenciál společenství obcí využít. Pracovní skupina Wellbeing finišuje práci na návrhu efektivního školního poradenského pracoviště, který představí během podzimu.
Chcete-li se dozvědět o novinkách z Partnerství pro vzdělávání 2030+ za červenec 2025, navštivte jejich web nebo klikněte na tento odkaz.


