Milé kolegyně, milí kolegové,
s radostí vám přinášíme dubnové aktuality SKAV plné informací a témat, která hýbou naší vzdělávací komunitou. Srdečně vás zveme na květnový Kulatý stůl, který přináší otázku Kdo může pomoci žákyním a žákům rozpoznat jejich potenciál? Aktuality dále shrnují diskuzi, která proběhla na dubnovém Kulatém stole SKAV a EDUin, jehož záznam si můžete nyní prohlédnout. Rádi bychom vám také představili inspirativní iniciativu přímo z naší členské základny – aplikaci Kde učit? od Začni Učit!.
V neposlední řadě se ohlédneme za podnětnými diskuzemi a závěry naší Odborné konference SKAV, kde jsme se věnovali aktuálnímu vývoji ve vzdělávání, novelám školského zákona a dalším důležitým tématům, a za setkáním Jak na systémovou spolupráci při implementaci kurikula?, které SKAV iniciovala. Rovněž v aktualitách naleznete informace o dokumentu TOP 4 priority pro volební programy v rámci projektu Domácí úkoly, který SKAV podpořila.
Zároveň připomínáme, že sekce s názvem ,,Z naší členské základny” pro novinky a příspěvky našich členských organizací je stále otevřena! Budeme velmi rádi, pokud se připojíte a podělíte se o vaše úspěšné projekty, inovativní myšlenky či další aktivity, které mohou inspirovat ostatní členy SKAV. Neváhejte nás kontaktovat a pomozte nám společně vytvářet platformu pro sdílení a vzájemnou inspiraci.
Podnětné čtení
přeje
tým SKAV
Kalendář akcí a událostí:
Kulatý stůl SKAV a EDUin: Kdo může pomoci žákům rozpoznat jejich potenciál?
Zveme Vás na další Kulatý stůl! Tentokrát se zaměříme na klíčové téma: ,,Kdo může pomoci žákům rozpoznat jejich potenciál?” Diskutovat se bude o důležitosti a přínosech kariérového poradenství, o jeho současné podobě v českých školách a o tom, kam by se mělo dále rozvíjet. Odborníci a odbornice se zaměří i na to, kdo by měl kariérové poradenství poskytovat a jaké podmínky pro to vytvořit. Důležitým tématem bude i vliv nových technologií a umělé inteligence na kariérové poradenství. V diskuzi vystoupí Helena Košťálová z EKS, Jana Malá z MPSV, Martin Navrátil z Moravskoslezského paktu zaměstnanosti a Miloš Rathouský ze Svazu průmyslu a dopravy ČR. Celou diskuzi bude moderovat Nikola Šrámková z EDUin.
Sledovat ho můžete živě na naší FB stránce. Více informací ZDE nebo ve FB události.
SKAV se připojuje k výzvě na podporu změn v novele školského zákona
SKAV se připojuje k otevřené výzvě na podporu změn obsažených v novele školského zákona. Tato novela, která má vytvořit legislativní podmínky pro desítky potřebných změn ve vzdělávání, stále čeká na hlasování v poslanecké sněmovně. SKAV dlouhodobě podporuje řadu těchto změn. Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a učitelek a téměř dva miliony dětí. Pokud poslankyně a poslanci nenaleznou politickou dohodu ohledně sporných legislativních návrhů, hrozí, že do konce volebního období nebude schválen legislativní rámec pro řadu důležitých změn. Mezi tyto změny patří například financování školních psychologů a psycholožek, úpravy usnadňující přechod dětí z mateřské do základní školy, profesionalizace provázejících učitelů a učitelek a digitalizace spádových oblastí škol. Více informací naleznete v naší tiskové zprávě.
Sledujte záznam dubnového Kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Přinese Zákon o podpoře bydlení lepší podmínky pro vzdělávání dětí?
Dne 25. dubna proběhl Kulatý stůl SKAV a EDUin, který se zaměřil na alarmující situaci 62 tisíc dětí v České republice žijících v bytové nouzi a na to, zda dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení může zlepšit jejich šance na školní úspěch. Experti a expertky diskutovali o negativních dopadech nestabilního bydlení na vzdělávací příležitosti těchto dětí. Studie totiž ukazují, že bytová nouze zhoršuje školní docházku a časté stěhování s ní spojené má velmi negativní vliv na vzdělávání. Diskutující se shodli na tom, že schválení Zákona o podpoře bydlení je nezbytným krokem k systémovému řešení této situace a k zajištění rovných příležitostí ve vzdělávání pro všechny děti. Zákon by měl přinést nástroje pro prevenci a řešení bytové nouze rodin s dětmi, a tím zvýšit jejich šance na lepší vzdělání. Záznam z diskuze je k dispozici ZDE, souhrn nejdůležitějších sdělení potom najdete v naší tiskové zprávě.
Projekt Domácí úkoly
SKAV aktivně podpořila dokument TOP 4 priority pro volební programy, který vznikl v rámci projektu Domácí úkoly. Tato iniciativa cíleně předává a komunikuje klíčové priority v oblasti vzdělávání politickým stranám v nadcházejícím volebním období. Jedním ze čtyř zásadních bodů je i téma implementace RVP, což je dlouhodobá agenda SKAV. Tento text bude zveřejněn na webu Domácí úkoly a dále šířen Lobbiem prostřednictvím sociálních sítí a dalších médií. Lobbio jej rovněž přímo předá a bude komunikovat zástupcům politických stran.
Z naší členské základny: Aplikace Kde učit? pomáhá propojit učitele a učitelky a školy
S radostí vám představujeme novou iniciativu naší členské organizace Začni Učit! – mobilní aplikaci Kde učit?. Tato inovativní platforma si klade za cíl zjednodušit pro školy vyhledávání kvalifikovaných vyučujících a asistentů i asistentek pedagoga. Aplikace je navržena na míru potřebám českého školství a zdarma propojuje školy s širokou sítí zájemců o práci. Tato moderní pomůcka může významně přispět k řešení aktuálního nedostatku pedagogů. Neváhejte a seznamte své školy s touto užitečnou aplikací, a pomozte tak přivést do školství nové talentované kolegy a kolegyně. Více informací o aplikaci a možnostech registrace pro školy naleznete na Portál školy | Kde učit.
Ohlédnutí za tématy dubnové Odborné konference SKAV pro delegátstvo členských organizací
Na Odborné konferenci SKAV jsme se zaměřili na aktuální vývoj ve vzdělávání. V úvodu jsme si představili novinky z našich členských organizací a poté jsme společně diskutovali o novelách školského zákona včetně Otevřené výzvy poslancům Parlamentu ČR, jejímž organizátorem je organizace Učitel naživo. V návaznosti na výsledky březnové odborné konference byla vytvořena nová pracovní skupina, jejímž cílem je posilování odolnosti SKAV a jejích členských organizací v kontextu aktuálních rizik. Nechyběly ani novinky z pracovní skupiny Třídnické hodiny a RVP. Právě pracovní skupina RVP srdečně vyzvala zástupce členských organizací k účasti na některých jejich plánovaných setkáních, zvláště pak na těch, kterých se zúčastní zajímaví odborníci a odbornice z praxe – jako například nedávno paní Eva Nečasová z AI dětem.
Setkání Jak na systémovou spolupráci při implementaci kurikula?
Na konci března proběhlo setkání s názvem Jak na systémovou spolupráci při implementaci kurikula?, které iniciovala SKAV. Cílem setkání bylo diskutovat o způsobech, jak zajistit, aby se nové rámcové vzdělávací programy (RVP) efektivně dostaly do všech škol. Účastníctvo z řady významných vzdělávacích organizací společně pojmenovávalo inovační potenciál kurikula, hledalo možnosti spolupráce a prioritizovalo klíčové oblasti pro implementaci. Na základě diskuze pracovní skupina SKAV pro RVP navrhuje zaměřit se na srozumitelné popsání cílů kurikulární reformy, vytvoření jasného plánu implementace zohledňujícího 17 oblastí podpory a posílení spolupráce mezi organizacemi v těchto oblastech. Stěžejním podkladem pro setkání byl dokument Cesta ke změně ve vzdělávání, který definuje těchto 17 klíčových oblastí. Setkání se uskutečnilo za podpory programu Stronger Roots Nadace OSF
AI Kabinet: Nový vzdělávací program pro vyučující
Informujeme o nové iniciativě v oblasti vzdělávání! Vzdělávací program AI Kabinet si klade za cíl vybavit učitele praktickými dovednostmi v práci s umělou inteligencí. Tento program, sestavený předními odborníky a odbornicemi na digitální vzdělávání v ČR, poskytuje učitelům a učitelkám nástroje pro efektivnější přípravu výuky, automatizaci administrativy a jistější využití AI ve třídě. Víte-li o škole, která by tohoto kurzu mohla využít, neváhejte a kontaktujte info@aikurzy.cz.
Novými odbornými partnery Partnerství pro vzdělávání 2030+ se stala iniciativa AI dětem a Asociace dobrovolných svazků obcí ČR (ADSO). AI dětem se zapojí zejména do rozvoje konceptu digitálního wellbeingu ve školním prostředí, na němž Partnerství pro vzdělávání 2030+ spolupracuje s Národním pedagogickým institutem ČR. ADSO se spolu s naší pracovní skupinou Místní školská správa a MŠMT podílí na přípravě pilotáže modelu místní školské správy, která bude ověřovat možnosti efektivnějšího řízení škol na úrovni správních obvodů obcí s rozšířenou působností.
Uskutečnilo se setkání pro stakeholdery k tématu efektivního školního poradenského pracoviště (ŠPP), které Partnerství pro vzdělávání 2030+ uspořádalo v prostorách Kampusu Univerzity Karlovy. Na akci Prevence, psychosociální podpora, cílená opatření odborná koordinátorka pracovní skupiny Wellbeing Marie Hájek Salomonová a její vedoucí expertka Lenka Felcmanová představily první výstupy z práce na návrhu efektivního školního poradenského pracoviště (ŠPP). Pracovní skupina navrhuje třístupňový model PREVENCE – PODPORA – INTERVENCE, který reaguje na nutnost posílit kapacity škol pro účinnou a koordinovanou podporu. Za klíčovou považuje koordinační role ŠPP, která má zajistit systematickou spolupráci odborníků. Záznam jejich prezentace a také záznam panelové diskuse k tématu ŠPP je k dispozici zde.
Na neveřejném zasedání Podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení Sněmovny Parlamentu ČR byly představeny výstupy pracovní skupiny Místní školská správa. Vladimír Srb se ve svém příspěvku věnoval pedagogickým argumentům pro zavedení místní školské správy na principu meziobecní spolupráce, ekonomické argumenty přidal Petr Mazouch z VŠE, spoluautor Partnerstvím 2030+ iniciované studie Více času na pedagogické vedení školy prostřednictvím efektivního zajištění nepedagogických činností.