Revize

ikona_Tiskova-zprava

Téma kompetenčně pojatého kurikula je předmětem advokační práce SKAV. Zaměřujeme se na probíhající revizi kurikula vyjádřenou v Rámcových vzdělávacích programech (RVP). A to nejen z pohledu obsahu, ale i procesu tvorby.

Připojili jsme se k iniciativě Měníme osnovy, která si vytkla za cíl oslovit veřejnost a učitele. Má podpořit komplexní systémové změny vzdělávání v ČR.

V rámci tohoto tématu spolupracujeme se slovenským SKAV. Společně jsme pokračovali v projektu Spolu k novému kurikulu SKAV SK + SKAV CZ, financovaném z Evropské unie v rámci programu Erasmus+. Vedle diskuzí o tvorbě kurikula v obou zemích byl vytvořen prostor pro síťování mezi českými a slovenskými organizacemi a vzájemné učení. Cílem bylo podporovat sdílené porozumění o kurikulu nejen z pohledu obsahu, ale také jako o procesu změny. Spolupracovali jsme na tom nejen se zástupci a zástupkyněmi členských organizacích, ale také se zástupci z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národního pedagogického institutu (NPI).

Nyní se věnujeme tématu implementace RVP do vzdělávacího systému prostřednictvím projektu Spolu k implementaci kurikula.

Odborná stanoviska SKAV k RVP

květen 2024: Odborné připomínky SKAV k textu revidovaného kurikula v rámci veřejné konzultace RVP PV a ZV

    • Stanovisko se vyjadřuje především k obsahu návrhů RVP ZV a PV v podobě, v jaké byly představeny začátkem dubna 2024 v rámci Veřejné konzultace. Až na výjimky se nevyjadřuje k procesu revize RVP, který se však na přijetí revidovaného kurikula a na jeho dopadu na vzdělávání významnou měrou podílí.

březen 2023: Dejme revizi RVP ZV několik měsíců navíc a využijme je k zásadnímu zkvalitnění procesu tvorby – vyplatí se to!

    • Ve stanovisku jménem organizací a asociací sdružených ve SKAV, Centra občanského vzdělávání a CEDU – Centra pro demokratické učení uvádíme, že považujeme za nutné navýšení časové dotace pro tvorbu tohoto dokumentu v řádu měsíců a také zkvalitnění designu celého procesu a jeho řízení. Tlak na rychlost revize RVP ZV ohrožuje kvalitu dokumentu a přijetí změny!

září 2022: Stanovisko Nerozdělujme obsah v RVP pro slabší a silnější žáky – nepomůžeme tím nikomu.

    • Doporučujeme, aby RVP ZV po své revizi obsahoval jen jádrový vzdělávací obsah určený všem studujícím. Rozvíjející obsahy by měly být volbou až samotných vyučujících, kteří jsou přímo ve výuce schopni posoudit vzdělávací potřeby jednotlivých studujících. Vyučující pro to budou potřebovat metodickou podporu, jejíž podobu bude nutné hledat a pro vyučující ji na celostátní úrovni připravit (komplexní metodické materiály na internetu, učebnice…).

červenec 2022: Stanovisko SKAV k Stručnému výtahu Hlavních směrů revize RVP ZV vydaného 16. 6. 2022

duben 2022: Stanovisko k navrhovanému znění Hlavních směrů revize RVP ZV

únor 2022: Stanovisko Revize RVP podle SKAV

listopad 2020:Stanovisko Pojetí revize RVP dle SKAV

Kulaté stoly SKAV a EDUin k tématu RVP

květen 2024: Jak můžeme pomoci plynulému přechodu dětí z MŠ do ZŠ?

duben 2024: Odpovídá návrh nového kurikula vzdělávání pro budoucnost?

listopad 2022: Inspirace úspěšnými vzdělávacími systémy: Budeme také „chytrozemí“?

říjen 2022: Jak to bude dál s revizí RVP?

únor 2021: Jak rozumět změnám v RVP?

únor 2018: Revize RVP. Komu tím prospějeme?

Publikace SKAV k tématu RVP

prosinec 2023: Spolu o kurikulu: Revize RVP ZV

ilustrace_Vyrocni-zpravy